لودویگ فان بتهوون (بخش دوم)


لودویگ وان بتهوون

برای بسیاری از مردم ، لودویگ وان بتهوون (۱۸۲۷-۱۷۷۰) مظهر عالیترین سطح نبوغ در موسیقی است .

استعداد یگانه او با شکسپیر در ادبیات و میکل آنژه در مجسمه سازی قابل مقایسه است .

اوعرصه های تازه ای دربیان موسیقی گشود و تأثیر عمیقی بر آهنگسازان قرن نوزدهم گذاشت .

بتهوون در۱۶ دسامبر ۱۷۷۰ دربن ، آلمان ، متولد شد . او مثل پیشینیانش باخ وموتسارت از خانواده ای موسیقیدان بود

پدربزرگش لودویک نیزدربن رهبر ارکستر دربار بود . پدرش یوهان خواننده تنوری بود

که مقام کوچکی در دربارداشت و پسر با استعدادش را مثل موتسارت یک اعجوبه و نان آور تلقی می کرد .

میگویند يوهان بتهوون با یک دوست موسیقیدان خود شب دیر وقت از میخانه به منزل می آمد

لودویک کوچک را از خواب بیدار میکرد و تا صبح پشت پیانو به تمرین و داشت .

بتهوون در ۱۱ سالگی دستیار ارگنواز دربار بود و در ۱۲ سالگی چندین آهنگ او برای پیانو چاپ شده بود .

بتهوون وقتی ۱۶ ساله بود به وین نزد موتسارت رفت و بدیهه نوازی کرد .

میگویند موتسارت [ به پدرش ] گفت ، ” خوب مراقبش باش ، یکروز او به دنیا چیزی قابل توجه ارائه خواهد داد .

سبس بتهوون به علت بیماری مادرش مجبور به بازگشت به وین شد . مدت کوتاهی پس از آن مادرش را از دست داد .

پدرش نیز که دائم الخمر شده بود از گروه گردربار اخراج شد .

بتهوون در ۱۸ سالگی قیم قانونی دو برادر کوچک خود شد . او که به ناگهان در این سن رئیس خانواده شده بود

در عین حال یک نوازنده ارگ و ویولن ، هم چنین مسئول آهنگسازی و اجرای آن در دربار شده بود .

beethoven

beethoven

. بتهوون قبل از روز تولدش در ۲۲ سالگی بقصد، تحصیل نزد هایدن

بن را ترک کرد و به وین رفت و بقیه عمرش را در این شهر گذراند .

هایدن در ۱۷۹۲ در اوج شهرت و به قدری گرفتار آهنگسازی بود که نمی توانست وقت یا انرژی زیادی صرف تدریس کند

در نتیجه به اغلاط تمرینهای کنترپوان ۶ بتهوون بی توجهی کرد

و بتهوون احساس کرد مجبور است محرمانه نزد معلمی دیگر برود هایدن هیچگاه این را نفهمید)

انگیزه بتهوون برای جامعیت و استادی در تمام زندگیش بچشم می خورد

تمایلش به مقید کردن خود به دوره فشرده در کنترپوان وفوگ ۷ حتی بعد از تصنيف اثر خوب نشان داده شده است .

اولین ۷ سال بتهوون در وین با کار سخت ، افزایش اعتماد به نفس ، یک حس قوی از تشخص و اصالت و تحسین عمومی همراه بود.

دعوت نامه های تعدادی از طبقه اشراف در بن درهای محافل نخبگان اجتماعی و فرهنگی را در این شهرعلاقمند به موسیقی به روی او باز کرد .

مردم از تکنیک و مهارت اودر پیانو مبهوت شده بودند و از بدیهه سازی او به هیجان می آمدند

یک معاصر او گفته است ، به او می دانست چگونه چنین تأثیری روی هر شنونده بگذارد، اغلب

حتی یک چشم خشک دیده نمی شد، بسیاری باهق هق بلند می گریستند، چون افسون خاصی در آهنگ او بود .

“بتهوون عليه آئین قراردادهای اجتماعی شورش کرد ، براین تأکید داشت که یک هنرمند به اندازه اشراف شایسته احترام است .

یکبار وقتی که در اتاق نقاشی یک اشراف زاده پیانو میزد

از صدای بلند محاوره یک کنت جوان ناراحت شد . از پشت پیانو بالا پرید و گفت : من برای همچو

خوکی پیانو نمی زنم ! “مدت زمانی دراز مهمان شاهزاده کارل فون لیخ نووسکی بود

کسی که به نوکرهای شخصی خود گفت ، اگر یکوقت او و بتهوون هم زمان زنگ زدند

اول باید به بتهوون سرویس بدهند . اشراف بتهوون را هديه باران می کردند و او درآمد خوبی از تدریس پیانو و کنسرتهای خصوصی داشت .

ناشران در خرید آهنگهای او از یکدیگر سبقت می گرفتند .

با انکه بعضی انتقادها این بود که این آهنگ ها نامأنوس و “فوق العاده پیچیده هستند .

فاجعه در ۲۹ سالگی او رخ داد : بتهوون اولین نشانه های کری را احساس کرد

پزشکان نتوانستند کاری برای توقف پیشرفت آن یا تسکین درد فیزیکی اش بکنند . او در سال ۱۸۰۱ مأیوسانه نوشت . دو سال است

که تقریبا” از همه گروههای اجتماعی بریده ام زیرا برایم ناممکن است

به مردم بگویم ” من کر هستم . اگر هر حرفه دیگری داشتم راحت تر بود

اما در حرفه من کری یک معلولیت وحشتناک است . در۶ اکتبر ۱۸۰۲ بتهوون به هایلی گنشتاده روستایی خارج وين جائیکه طی تابستان در آنجا انزوا گزید ، رفت .

آن روز او احساساتش را به صورت آنچه امروز به عنوان وصیت نامه هایلی گنشتاد میشناسند ، بیان کرد .

بتهوون در نامه دراز دردناکی که برای برادرش فرستاد

نوشت : ” باید به زندگیم خاتمه می دادم ، تنها هنرم بود که مرا بازداشت .

آه ، ترک جهان قبل از ابراز آنچه در درونم احساس می کردم برایم ناممکن بود “.

پیروزی بتهوون بریأس با تغییر مهمی در سبک موسیقی اومنطبق و مصادف بود .

آثاری که او بعد از بحران احساسی اش خلق کرده دارای قدرت و قهرمانی جدیدی است .

از ۱۸۰۳ تا ۱۸۰۴ سنفونی عظیم شماره ۳ خود اروئیکا۱۰ را که نقطه تحول در تاریخ موسیقی است تصنیف کرد .

در ابتدا قصدش این بود که آن را بنام ناپلئون بناپارت ۱۱ کنسول اول جمهوری فرانسه کند .

بتهوون ناپلئون ۱۲ را به عنوان تجسم قهرمانی و رهبری اصول اعلام شده

انقلاب فرانسه میانگاشت . آزادی ، برابری ، برادری ۱۳ کلماتی هیجان انگیز و بیانگر ایدالهای بتهوون بودند

اما وقتی فهمید ناپلئون خود را امپراطور فرانسه خوانده ” دچار خشم شد و فریاد زد ، او هم چیزی جز یک آدم عادی نیست !

حالا او همه حقوق انسانی را لگدمال کرده و فقط خودخواهی اش را میپرورد . او خود را برتر از همه قرار خواهد داد و یک مستبد میشود ؟

بتهوون اوراق تصنیف خود را قاپید، صفحه عنوان را که نام ناپلئون روی آن بود پاره و کف اتاق پرت کرد . بعدا” روی صفحه عنوان نوشت : سنفونی قهرمانی برای بزرگداشت خاطره مردی بزرگ ۱۶ “.

بتهوون در ۱۸۱۲ بایوهان وولفگانگ فون گوته ۱۵ شاعر بزرگ آلمان دیدار کرد ، شاعری را که مدتها می پرستید .

او برای گوته [ آهنگی ا نواخت ودو هنرمند باهم راه رفتند و حرف زدند .

گوته کمی بعد از ملاقاتش با بتهوون او را به دوستی این طور معرفی کرد : یک شخصیت به گل رام نشده ” . شاعر به همسرش نوشت : ”

من تا حال هنرمندی با قدرت تمرکز ، انرژی و قدرت روحی او ندیده ام .

بتهوون باوجود چنین اوصافی توسط مردمی که او را می شناختند یک راز باقی ماند .

او آدمی خود ساخته بود که با آثار شکسپیر و کلاسیک های باستان به طور وسیع آشنایی داشت ،

اما در ریاضی مقدماتی ضعیف بود . دارای عاليترين اصول اخلاقی بود ، اما اغلب در معامله با ناشران بی دقت بود .

گرچه هنگام تصنيف آهنگهایش منظم ودارای روش بود

اما در طرز لباس پوشیدن ژولیده بود ودر آپارتمانهای بسیار بهم ریخته زندگی می کرد .

طی ۳۵ سال زندگی خود در وین حدود چهل بار محل زندگی خود را عوض کرد .

بتهوون عاشق چندین زن که اغلب نجیب زاده بودند ، شد .

هرگز قادر به ایجاد رابطه ای بادوام با آنان نشد و از آنها می برید . نامه ای شورانگیز به زنی

نوشته ، اورا ” معشوق جاویدان ” خطاب کرده بود ، این نامه بعد از مرگش در یکی از کشوهای میزش پیدا شد .

اخيرا” یکی از کسانی که راجع به بتهوونتحقیق می کند

هویت آن زن را به عنوان یک اشراف زاده وینی بنام آنتونی برنتانو۱۶ روشن کرده است .

بتهوون بدلیل نارضایتی های زندگی خصوصی از طبیعت الهام می گرفت .

ایده ها زمانی که در حومه وين قدم میزد به سراغش می آمدند .

سنفونی شماره ۶ او پاستورال ۱۷ تجدید خاطره زندگی در حومه راخوب بیان می کند.

بتهوون هیچگاه در خدمت اشراف وين نبود. رشد موسیقایی عموم امکان درآمد

نسبتا” خوب را با فروش آهنگهایش به ناشرین فراهم کرد

وجهه اوبه قدری عظیم بود که وقتی که در ۱۸۰۹ تهدید کرد پستی راخارج از اتریش خواهد پذیرفت

سه نفر از نجبا ترتیبات خاصی برای نگهداشتن او در وین به عمل آوردند.

شاهزاده کینزکی ۱۸، شاهزاده لوبکوویتز ۱۹، آرشیدوک ردلف ۲۰ برادرامپراطور وشاگرد بتهوون داوطلب پرداخت حقوقی سالانه به او شدند.

تنهاشرط آنان این قراربی سابقه در تاریخ موسیقی بود که بتهوون به زندگی در پایتخت اتریش ادامه دهد.

با کاهش شنوایی بتهوون پیانونوازی و رهبری اوهم تضعیف شد.

وقتی ۴۴ ساله بود، این کسی که زمانی یک پیانیست برجسته بود، مجبور شد

اجرای پیانودرانظار را متوقف کند. اما او برسر رهبری آثار ارکستری خود تا مدتها بدون آنکه بتواند

بطور صحیح اجرا کند پافشاری می کرد. نوازندگان از ژستهای خشم آگین او گیج می شدند واجراء اغلب آشفته بود.

انزوا و گوشه گیری اوبا کری اش افزایش یافت . دوستان مجبور بودند

از طريق شیپور گوشی ۲۱ با او ارتباط برقرار کند و طی ۸ سال آخر عمرش دفترچه یادداشتی با خود حمل می کرد که مردم پرسشها و نقطه نظرهای خود را روی

آن می نوشتند. – درسال ۱۸۱۵ برادرش گاسپار ۲۲ مرد. یک پسر ۹ ساله بنام کارل ۲۳ از خود به جا گذاشت .

بتهوون و بیوه گاسپار سرپرستان او شدند . کارل جوان موضوع کشمکشی قهرآمیز بین آندو شد

بتهوون مدت ۵سال درگیر نزاعی قانونی برای حضانت انحصاری برادرزاده اش بود؛ بالأخره برنده شد.

این ” پیروزی ” برای همه یک فاجعه بود. بزرگ شدن در خانه یک کر، عموی بی زن وغیرعادی در بهترین شکلش هم راحت نیست

و برای کارل معاشرت ودوستی بابتهوون به خاطر عشق وهوسبازی های عاشقانه اوکاری مشکل بود.

نوجوان اقدام به خودکشی کرد و بتهوون که سلامتی اش حالاكمتر شده بود زیربار آن خرد شد.

طی سه سال مبارزه قانونی برای قیمومیت كارل ، بتهوون کمتر آهنگ ساخت و وینیها شروع به زمزمه کردند که کاراو تمام است.

بتهوون شایعه را شنید وگفت ، ” کمی صبر کنید، بزودی چیز متفاوتی می فهمید! ” واينطورشد.

بعداز ۱۸۱۸ مسائل داخلی بتهوون مانع انفجار خلاقیت اونشد وبعضی از بزرگترین

آثارش: آخرین سونات های پیانو وکوارتت های سازهای زهی ۲۴، میساسوله نیس۲۵ وسنفونی شماره ۹

۲۶ را بوجود آورد – در این هنگام کاملا” کربود.

 

کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .

شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .

همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .

مقالات مرتبط

طراحی سایت