کنسرتو سولو و گروسو
یکی از هیجان انگیز ترین انواع موسیقی باروک، کنسرتو است
(واژه ای که ممکن است از زبان ایتالیایی، به معنی «دور هم جمع شدن» و یا از لاتین، به معنی «مباحثه» آمده باشد)
ما می توانیم ایدهی کنسرتو را تا دورهی رنسانس ردیابی کنیم.
بذرهای این نوع تفکر موسیقایی با قطعات پلی گرال آهنگسازانی چون جیووانی گابریلی پاشیده شدند.
اندیشه ی استفاده از تقابل و تضاد قوی منجر به ظهور کنسرتو گروسوی باروک شد.
در این قالب، آهنگسازانی مانند گرتی، هندل و باخ (در کنسرتوهای براندنبورگ شماره ۲، ۴ و ۵) دو گروه از سازها را در مقابل هم قرار می دادند: گروهی کوچک از تکنوازان
(غالبا دو ویولنیست و یک نوازنده ی ویولنسل) که کنسرتینو” نامیده می شد
در برابر یک ارکستر زهی که ریپینو (پر کردن) یا توتی (همه) نام داشت.
هنگامی که گروه، ریپینو مینواخت یک کنتینوئوی هارپسیکورد یا آرگ بافت موسیقایی را پر می کرد
و وقتی سازهای کنسرتینو به تنهایی می نواختند به ایجاد هارمونی های حمایت کننده ادامه می داد.
کنسرتو سولو
کنسرتو سولو در درون کنسرتو گروسو شکل یافت.
در این قالب، یک ساز تنها در برابر ارکستر زهی، با تمام وزن آن، قرار می گرفت.
ایدهی تقابل در اینجا باز قوی تر شد و غالبا آهنگساز از تکنواز می خواست
پاساژهایی پرهیجان و دشوار بنوازد. کنسرتوهای سولو اغلب در سه موومان، به ترتیب سریع – آهسته – سريع، و موومان های سریع به فرم ریتورنتو بودند.
ریتورنتو، به معنای بازگشت، اشاره به تم اصلی است
که ارکستر در آغاز موومان، آن را می نوازد و بعد از هر قسمت سولو – با بخش همراهی کننده ای مختصر – کم و بیش به طور کامل مجدد شنیده می شود.
آهنگسازان، هر بخش ریتورنتو را با واژهی توتی مشخص می کردند. بنابراین، طرح یک موومان به فرم ریتورنتو می توانست به صورت زیر باشد:
توتی ۱- سولو ۱- توتی ۲ – سولو ۲- توتی ۳…
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .
دیدگاهی ثبت نشده است