موسيقى شانس


 

در حالی که سریالیسم مطلق و موسیقی الکترونیک به آهنگساز قدرت کنترل بیشتری می دهند

موسیقی شانس ( aleatory گرفته شده از واژهی لاتینی alea ، به معنی تاس) با وارد کردن

شانس و عوامل غیر قابل پیش بینی تا حدودی، در مرحلهی تصنیف

اجرا، یا هر دو، آزادی بیشتری ایجاد میکند. آهنگساز ممکن است

موسیقی شانس

موسیقی شانس

با ریختن تاس دربارهی اینکه چه نتهایی و چگونه استفاده شوند تصمیم بگیرد. ممکن است

از نوازنده خواسته شود از میان حالت های مختلف یکی را انتخاب نماید

مثلا چه نتهایی یا بخش هایی از موسیقی را بنوازد و به چه ترتیبی آنها را اجرا کند.

ممکن است به زیر و بمی نت اشاره شده باشد اما کشش آن مشخص نباشد و یا بر عکس. ممکن است

از نوازنده خواسته شود چند نت را به انتخاب خویش بداهه پردازانه اجرا کند. امکان دارد

در برخی قطعات هیچ نتی ارائه نشده باشد:

صرف مجموعه ای از نشانه ها، یک نمودار، یک طراحی، یا تنها یک ایده وجود داشته باشند تا آزادانه تعبیر شوند.

کیج و اشتوکھا وزن از رویه های تصادفی در موسیقی خویش بسیار استفاده کرده اند.

دورنمای خیالی شماره ۳۴ از کیج، برای دوازده رادیو است که روی ایستگاه های مختلف تنظیم شده اند.

هر رادیو دو مجری دارد که یکی طول موج را تغيير می دهد و دیگری حجم صدا را کنترل می کند.

کنسرت برای پیانو و ارکستر او می تواند به صورت تک نوازی،

گروه نوازی، سمفونی، آریا (سوپرانو) یا کنسرتو پیانو اجرا شود.

هر نوازنده به دلخواه خویش، تعدادی صفحه از بخش خود را به هر ترتیب که دوست دارد اجرا خواهد کرد.

هماهنگی بر اساس در نظر گرفتن زمان سپری شده انجام می گیرد و رهبر ارکستر با دو دست خود حرکات عقربه های ساعت را تقلید می کند.

قطعه برای پیانو، شماره ی ۱۱ از اشتوكهاوزن شامل ۱۹ قطعه است که به هر ترتیب می تواند اجرا شود.

پیانیست همچنین از میان شش تمپو، دینامیک های مختلف و انواعی از حالت های مختلف ضربه به شستی ها (استاکاتو، لگاتو و غیره) می تواند انتخاب نماید.

در یکی دیگر از آثار او به نام زیکلوس (چرخه) برای ساز کوبه ای، تنها نوازنده ی قطعه می تواند

از هر کدام از صفحات مجموعه ی نت که به شکل مارپیچ صحافی شده است شروع کند

و آن را در جهت، یا در خلاف جهت عقربهی ساعت و یا حتا سر و ته اجرا نماید.

نوازنده سپس به ترتیب، صفحات را دنبال می کند و در همان نقطه از صفحه که اجرا را شروع کرده بود، به آن خاتمه می دهد.

اشتوكها وزن، موسیقی شانس را به شکلی افراطی در آنچه خود «موسیقی درونی» می نامد

به کار گرفته است. در ماه مه ۱۹۶۸، او چند روز عزلت گزید، چیزی نخورد و به تأمل و مراقبهی عمیق پرداخت. اثر Aus den Sieben Tagen

 

کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .

شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .

همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.