دستگاه های موسیقی ایرانی


 دستگاه

 

مبحث «احساس مدال» که پیش از این تعریف شد، از اهمیت بسیار برخوردار است.

دستگاه های موسیقی ایرانی

در واقع، تمام اعمالی که ما در مثال فرضی برای به وجود آوردن مد انجام دادیم برای ایجاد «احساس مدال» بود

دستگاه های موسیقی ایرانی

دستگاه های موسیقی ایرانی

و برای اینکه حس خاصی را بیان کنیم یا بر شنونده تأثیر خاصی بگذاریم.

بدیهی است هر قطعه ای بیان و تأثیر ویژه ی خود را دارد

اما هر قطعه ای نیز در مدیا (در موسیقی ایرانی در مقام خاصی ساخته می شود.

بنابراین، بیان و تأثیر قطعه های مختلف، در نهایت، از بیان و تأثیر مقامی که در آن ساخته می شود تبعیت میکند.

دستگاه در موسیقی ایرانی این امکان وجود دارد که از مقامی به مقام دیگر برویم.

به عبارت دیگر، می توانیم در طی اجرا احساس مدال را پیوسته تغییر دهیم اما باید توجه داشت که این تغییر مقام

یا تغییر احساس مدال) عمل بسیار حساس و ظریفی است. گذر از یک مقام به مقام دیگر، در بدون رعایت قواعد و اصول مربوطه صورت گیرد

بسیار ناخوشایند صدا خواهد داد، زیرا باعت تغییر احساس مدال به صورت ناگهانی خواهد شد.

این دستگاه ها عبارت اند از : همایون ، نوا ، ماهور، شور ،سه گاه ، چهارگاه ، راست پنجگاه

 

منبع : مبانی نظری موسیقی ایرانی

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.