نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش اول)


شما می توانید دیگر مقالات موسیقی كودك ما را در این بخش بخوانید

کتاب «مفهوم سوزوکی» متعلق به سال ۱۹۷۳ میلادی است اما آنچه در این کتاب به قلم مؤلف ارجمندش آمده

تداعی می کند برای من و همگنان من و پیش از من، رفتار نازیبای اولیایی را که با دیدگاه منفی متعصبانه راه موسیقی، این هنر والا و برجسته را به روی فرزندان بستند و با سنگ چینی عقاید خشک و نامعقول موروثی، مسیر زلال هنر خواه فرزندان پر از استعدادشان را سد کردند ؛ و چه بسیار پدر و مادرها که دیروز در حسرت استعدادهای سرکوب شده ی خانوادگی آه حسرت کشیده و می کشند. امروز دیگر هیچ پدر و مادری حق سدبندی عقیدتی نامعقول را بر روی هنرجویی فرزندانشان را ندارند،

چه رسد به شکستن سازهایشان، عملی که در هر خانواده خواه ناخواه توسط یکی از معمرین اولیاء به ویژه پدران و پدربزرگ ها و یا عموها و … انجام می گرفته و سال ها و عمری ناکامی را برای فرزندان و پدران آینده رقم می زده است. امروز تجربه اندوزی استادان تربیت کودک، تو را وا می دارند ، خود به هنرها تا حد توان آراسته شوی تا بتوانی فرزندان را به روشی درست و به تجربه در آمده در اوج پیمایی هنرها همراهی کنی.

نامه های الیزابت میلز (مربی موسیقی کودک به یک دوست تازه مادر ……….

(قسمت اول)

شیلای عزیز تولد پسرت را تبریک می گویم. از من خواسته بودی به تو کمک کنم، تا به پسرت لذت بردن از موسیقی را تعلیم دهی. اگر چنانچه دکتر سوزوکی می گوید: «آموزش موسیقی از روز اول زندگی آغاز می شود» شما، به عنوان مادرش مسئولیت بسیار مهمی بر عهده خواهی داشت. در جامعه ی ما، طفل بی نوای تو، تحت سرپرستی مطلق تو قرار دارد، بنابراین به دست توست که توان نهفته ی موسیقایی او را بپرورانی یا بر باد دهی.

دکتر سوزوکی می گوید: «تواناییها زاده | می شوند و با نحوه ی عمل نیروهای حیاتی موجود زنده پرورانده می شوند،همان گونه که موجود زنده برای زندگی کردن و برای سازگاری با محیط اهتمام می ورزد».بر این اساس، ایده آل در آموزش موسیقی، این است که به همه ی بچه ها یاری برسانیم تا خود را با روشی تطبیق دهند که تا حد امکان، غنی و خلاقانه باشد. از دیدگاه دکتر سوزوکی اصطلاحات استعداد ممتازتر» و «پست تر» تنها نشانگر موفقیت نسبی انطباق هستند.

این بدان معناست که شما یک فرصت پرارزش برای آموزش فرزندتان در اختیار دارید ، و اینکه اصلا کاری نکنید صرفا یک شکست محض است. چگونه شما می توانید به کودک تان کمک کنید استعدادی را شکوفا کند،که حق مسلم اوست؟ موفقیت شیوه ی سوزوکی در ژاپن، شديدة وابسته به اشتیاقی است که والدین به تعلیم موسیقی به کودکانشان، در ابتدایی ترین سال های زندگی آنان دارند. درست همان گونه که نوزاد در معرض زبان گفتاری قرار می گیرد، می بایست در معرض موسیقی نیز قرار بگیرد. به تعبیری فوق العاده، باید هر روز بچه را «حمام موسیقی» کنیم. اگر موسیقی هم از کیفیت برتری برخوردار باشد

و قطعهی انتخاب شده هم، مكررة مورد استفاده قرار بگیرد، «گوش» موسیقایی به تدریج رو به تکامل می گذارد.

 

منبع : مجله هنر موسیقی

كپی بدون ذكر منبع اینترنتی (موسیقی ماهور) ممنوع می باشد .

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.