مراحل ساخت لبی چوبی نی انبان


در این یادداشت سعی داریم مراحل ساخت یک لبی چوبی نی انبان را برای شما توضیح دهیم البته قبل از خواندن این مقاله چندین و چند مقاله آموزشی دیگر در مورد نی انبان در سایت موجود است که شما عزیزان می توانید آنها را مطالعه کنید تا بهتر از اهمییت و چرایی بعضی استفاده ها مطلع شوید .

مراحل ساخت لبی نی انبان

مراحل ساخت لبی نی انبان

لبی چوبی نی انبان قسمتی از نی انبان است که در جهت مخالف دسته روی پوست یا انبان وصل می شود . در واقع همانطور که دسته نی انبان خروجی هواست و تولید صدا می کند، لبی جاییست که از آن برای ورود هوا به داخل ساز استفاده می شود.و البته اجازه ندهد هوای دمیده شده به ساز برگردد و درواقع تنها ورودی باشد . در مقاله آموزشی قبل توضیح داده ایم که چرا از لبی چوبی استفاده می کنیم . همچنین نحوه بستن لبی نی انبان و … در مقالات قبل گفته شده است. شما می توانید از طریق جستجو یا رفتن به بخش مقالات نی انبان از دیگر مقالات آموزشی ما استفاده کنید .

مراحل ساخت لبی چوبی نی انبان :

  1. ابتدا ما چوب مناسب خراطی را انتخاب می کنیم.دقت داسته باشید چوب باید در کمال مقاومت ، برای شکل دادن و برش مناسب باشد. اما بصورت کلی می توان هر نوع چوب نسبتا مقاومی را انتخاب کرد .
  2. دقت داشته باشید طول لبی مانند پیکک ممکن است کم و زیاد باشد. البته مقداری سلیقه ای ، اما بطور معمول 5/6 سانتی متر از چوب پاک شده اره کرده و جدا کنید .
  3. از دو طرف مانند تصویر پنج میلیمتر را به عمق دو میل ارره می کنیم. سپس با استفاده از یک ماشین خراطی یا مغار یا تیغ کاتر از وسط جوب با به اندازه مساوی نازک می کنیم.
  4. بعد از باریک کردن وسط چوب آنرا سنباده کرده تا صاف صاف شود. سپس لبی را از بالا با مته شماره 6 دریل سوراخ کرده و در مرحله آخر آنرا جهت مقاومت بیشتر و جلوگیری از نفوذ رطوبت در روغن سرخ می کنیم .
مراحل ساخت لبی چوبی

مرحله اول: ساخت لبی چوبی

برش لبی نی انبان

مرحله دوم: برش لبی نی انبان

در نتیجه لبی نی انبان ما آماده است :

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید. این سایت سرشار از مطالب آموزشی موسیقی است. با جستجو در سایت از این مطالب دیدن فرمایید

سایت موسیقی ماهور

 

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.