موسیقی درمانگر کیست ؟ (بخش اول)


موسیقی درمانگر ؟

آیا واقعا موسیقی خواص درمانی دارد ؟

بسیاری از ما هنگامی که وارد طبیعت می شویم مجذوب صدای پرندگان، آبشار، برگهایی که با نسیم جابجا می گردند، می شویم که همه و همه نشان از زیبایی خلقت خداوندی است و کسانی می توانند از این زیبایی استفاده نمایند که از نعمت زیباشناسی برخوردار باشند.

متأسفانه امروزه در عصر ماشینی ما که زمان با شتاب بیشتری در حرکت است، کمتر فرصت می شود که از این نعمت خدادادی استفاده کرد. امروزه تأثیر موسیقی نه تنها در انسان، بلکه در جانوران و نباتات نیز به اثبات رسیده است همان طور که باعث نشاط و حرکت می شود، دارای شفابخشی نیز می باشد و از آنجاکه موسیقی یک زبان بین المللی است، می تواند در تمامی سطوح و جوامع بشری تاثیر بگذارد.

موسیقی درمانگر است

موسیقی درمانگر است

استفاده از موسیقی برای درمان بیماری ها

استفاده از موسیقی برای درمان بیماری ها از سابقه ی طولانی در دنیا برخوردار می باشد، به طوری که در اکثر جوامع بشری در مراسم های گوناگون چه به صورت اوا ، چه به صورت حرکات موزون و یا تواما و چه برای نیایش و شفا و چه برای دریافت نزولات اسمانی و غیره انجام می گرفته و می گیرد. آنان با وسایل گوناگون مانند: شیبور، طبل، زنگ و انواع صداها و ریتمها با ایجاد تمرکز، نوعی از

خودبی خودی یا خلسه ایجاد کرده، سپس به مداوای بیماری می پرداختند و به قولی ارواح شیطانی را از بدن بیمار خارج می نمودند. در واقع تمرکز، تلقین و باور نقش اساسی را در بهبود بیماری ایفا می کردند. به طور مثال مردم هند اعتقاد دارند خدای شیوا با حرکات موزون (کاتاک) با رمز و رموز کیهانی ارتباط برقرار کرده و آفرینش و سرنوشت انسان را دستخوش تغییر می نماید. در فرهنگ چین باستان نیز از موسیقی برای شفای بیماران و مسائل عرفانی استفاده می شده است.

 

موسیقی درمانی در یونان

در تمدن یونان و روم باستان به موسیقی بیشتر از جنبه ی علمی و پزشکی توجه می شده ، آنان با صداهای هارمونیک «منظم» تعادل هارمونی را در بدن حفظ می نمودند و از خدای آپولو(خدای طب و موسیقی) برای درمان بی نظمی ها و ناهماهنگی بدن کمک می گرفتند. بزرگانی همچون فیثاغورث( pythagoras)، پلاتو( plato)، اریستوتيل( aristotile) در مورد استفاده از موسیقی سخن بسیار گفته اند. ایرانیان نیز در این رابطه بیشتر از یونانیان تبعیت کرده اند. امروزه نیز در اغلب نقاط کشورمان از جمله جنوب

و غرب از موسیقی برای ایجاد خلسا، مراسم مذهبی، درمان و هماهنگی در کار و ایجاد آرامش استفاده می شود. به طور کلی موسیقی مانند غده هیپوفیز عمل می کند و ترشحات آن روی سیستم عصبی و گردش خون اثر می گذارد.

گوش کردن به موسیقی نگرانی و خشم را کنترل می کند و بر افرادی که با درمان های دیگر مداوا نشدند، با موسیقی درمان یافته اند. زارلینو( zarlino) از جمله دانشمندانی است که در رابطه به تأثیر موسیقی بر ریتم نبض مطالب زیادی نوشته است.

منبع : مجله هنر موسیقی

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.