موسیقی در دوران تحصیل


تأثیر موسیقی در دوران تحصیل

اثرات روی هوش و یادگیری: تحقیقات نشان داده که یادگیری موسیقی، خواه گرفتن درس های آواز یا ساز، پس از نه ماه مهارت های ریاضی و حل پازل را به میزان ۳۵ درصد افزایش داده است.

اموزش سازدهنی

اموزش سازدهنی

تقویت مهارت خواندن و صحبت کردن و کارهای دستی، رشد خلاقیت ها(بعد خلاقیت در مورد موسیقی محدود به خلاقیت کلامی می شود و نه خلاقیت در تصویرسازی و نقاشی)، بهبود درک درس ریاضی، افزایش یادگیری زبان اصلی و زبان دوم و نیز بدیهه گویی از دیگر نتایج یادگیری موسیقی در این گروه سنی است. علاوه بر این، براساس تحقیقات انجام شده توانایی هایی نظير باز گویی داستان نیز در بهبود  توانایی خواندن در گروه معنی پایین تر قابل مشاهده است.

 

اثرات آرامش بخش موسیقی :

موسیقی آرام بخش است. اگر موسیقی برای دانش آموزان نواخته یا به صورت نوار ضبط شده پخش شود، باعث کاهش میزان استرس و اضطراب می شود. این اثر هم برای فرد و هم برای گروه قابل مشاهده است.

موسیقی در دوران تحصیل

موسیقی در دوران تحصیل

 

تأثیر روی عملکرد حرکتی:

انجام تست های مهارتی موسیقایی – حرکتی با بررسی روی هماهنگی الگوی حرکت، سرعت حركات، هماهنگی چشمی – دستی و میزان حرکات، بیانگر این نکته است که موسیقی در هماهنگی حرکتی – جنبشی و الگوی ریتم و تن صحبت کردن کودکان قبل از سن پنج سالگی تأثیر دارد. این نتایج تأکید می کند که این حرکات قبل از پنج سالگی شکل می گیرد و بعد از این سن تثبیت می شود. البته این اثرات در دخترها بیش از پسرها مشهود است. این موضوع ملی تحقیقی که بر روی کودکان در سنین قبل از مدرسه انجام شد، به اثبات رسید.

 

محقق دیگری نیز در سال ۲۰۰۴ نتیجه گیری کرد که موسیقی و آموزش حرکات، توانایی انجام ریتمیک (الگوی تکرار شونده و منظم) مهارت های حرکتی را تسهیل و بهبود می بخشد. از دیگر تأثیرات کلاس های موسیقی گروهی که از اثر آرام بخش آن نشأت می گیرد، بهبود روابط اجتماعی و کاهش انزواطلبی کودکان، رفتار دوستانه، فشارهای جمعی کمتر و همکاری بیشتر است. از مجموعه موارد فوق می توان به این نتیجه رسید که اضافه کردن درس موسیقی به عنوان قسمتی از برنامه یادگیری به درمان مشکلات درسی یا حتی غیردرسی دانش آموزان کمک می کند.

 

منبع : مجله هنر موسیقی

کپی بدون ذکر نام و لینک سایت ماهور ممنوع می باشد .

 

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.