هنر ساخت سنج


هنر ساخت سنج های دست ساز ترک

به قرن ۱۶ میلادی، زمان امپراطوری اتومان(Ottoman) در ترکیه برمی گردد.

اولین سنج های تولید شده در ترکیه در واقع زنگ ها و ناقوس های کلیسا بوده است. بعدها از این رنگ ها در گروه های موسیقی ارتشی در ترکیه استفاده می شده است. در قرن بیستم میلادی در استامبول ترکیه، نیروی ماهری شروع به ساخت سنج کرد و ترکیه به عنوان بزرگ ترین کشور تولید کننده ی سنج در دنیا مطرح شد.

نسل جدیدی از صنعتگرها و فلز کارهای ماهر، برای تکمیل و پالایش هنر ساخت سنج، در جست و جوی مواد اولیه و آلیاژهایی برای صدای موسیقایی بهتر و روش هایی متفاوت برای ساخت سنج با صداهای بهتر و متفاوت، شروع به کار کردند. این افراد با به کارگیری مهارت های سنتی خود در ساخت سنج با دست و استفاده از دستگاههای پیشرفته نسبت به زمان خود، برای تولید انبوه شروع به کار کردند.

 

در سال ۱۹۸۰ میلادی اولین سنج های شرکت استامبول وارد بازار و فروشگاههای لوازم موسیقی شد. در مدت کوتاهی این شرکت، نظر نوازندگان دنیا را به خود جلب کرده و به دنبال دیدن و شنیدن صدای سنج های ساخته شده توسط این صنعت کار ترک، با نام «اگوپ تمور کاک (Agop Tomurcuk)» بودند. همچنین اگوپ تمور کاک سر کارگر، فلزکار و استادکار کارخانه ی اصلی سنج های سری K در شهر استامبول بوده است.

شرکت ساخت سنج اگوپ ترکیه

شرکت اگوپ ترکیه

اگوپ تمورکاک، کار خود را از سن ۹ سالگی در سال ۱۹۵۰ شروع کرد و در سال ۱۹۷۸ به درجه ی استادکاری در ساخت سنج رسید و در سال ۱۹۸۰ میلادی، با

یک کاری خود، «محمت تمدگر( Mehmet Tamdeger) » اقدام به ثبت شرکتی با نام «زیلکیلر( Zilciler)» کردند و پس از مدتی با نام افسانه ای در استامبول» شروع به کار کردند.

 

پس از اکوپ تمورکاک

در سال ۱۹۹۶ میلادی، اکوپ تمور کاک بر اثر یک تصادف ناراحت کننده در گذشت. پس از درگذشت او شرکت به دو قسمت شد و هر یک راه خود را در پیش گرفته و فعالیت خود را ادامه دادند.

پس از تقسیم شرکت، پسرهای اگوپ تمور کاک به نام های «آرمان تمورکاک( Arman Tomurcuk)» و «سرکیس تمورکاک( Tomurcuk Sarkis)» جا پای پدر گذاشتند و با نیروی چند برابر و تجربیات فراوان در زمینه ی ساخت سنج و تجارت، با نام تجاری «Istanbul Agop»، شروع به کار کردند و محمت با نام تجاری «Istanbul Mehmet» کار خود را ادامه داد. محمت و پسرهای اگوپ، کلمات Agop و Mehmet را همراه لوگوی Istanbul برروی سنج ها حک می کنند تا معرف شرکت تولید کننده ی آن باشد.

 

کپی بدون ذکز نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

انتشار یافته: 1

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.