چگونه قطعات پیانو را زیباتر بنوازیم ؟


معلم پیانو باید هنرجو را با سبک های مختلف موسیقی و تفاوت های اجرایی هر دوره آشنا کرده، به او بیاموزد که برای مثال آثار باخ را هرگز مانند قطعات شوپن و یا آثار شوبرت را مانند قطعات دبوسی نباید نواخت.

 

در ضمن آشنایی به فرم قطعات نیز بسیار مهم است و هنرجویی که تعلیم درست دیده میداند که نکتورن( Nocturne) را شاعرانه، رویایی و احساساتی، اسکرتزو ( Scherzo) را پرشور سرزنده | و چالاک و یا الژی( Elegie) را اندوهناک و حزن آلود باید نواخت و بدیهی است که آموخته برای بیان حالات مختلف باید آن حس را خود به وجود آورد.

برای یادگیری قطعه ای جدید تمرینات مختلف و متفاوتی لازم است

ابتدا قطعه را دو دستی تا آخر باید نواخت و به اصطلاح نت خوانی کرد( reading sight) ” تا ایده ای کلی از اثر به دست آید. حتما به جمله بندی ها، تنفسها، ملودی های اصلی و تمامی علائم اجرایی توجه کرد و از ابتدای تمرین و آشنایی با قطعه، ملودی اصلی را در ذهن خوانده و به مرور با پیشرفت در اجرا کاملا قطعه را در ذهن تان بنوازید و اجرا کنید. زمانی که توانستید قطعه را حفظ اجرا کنید، می توانید با قرارگرفتن در فضایی آرام قطعه را در ذهنتان بنوازید. این تمرین را تمامی نوازندگان بزرگ پیانوی دنیا توصیه می کنند و بسیار به داشتن بیانی گیرا در اجرا کمک می کند.

هنگام تمرین با حضور ذهن بنوازید و عادت کنید در تمام مدت قطعه را دنبال کنید و لحظه ای از آن غافل نشوید. خواندن ملودی در ذهن همزمان با نواختن، ارتباط شما را با قطعه نگه می دارد. در غیر این صورت تمرینات نتیجه درست نمی دهند.

برای بهتر درک کردن این موضوع مطلب ادبی و یا شتری را با صدای بلند بخوانید، ولی همزمان فکرتان را به جایی دیگر معطوف کنید، متوجه می شوید جملاتی که ایراد می کنید، کاملا خالی از احساس و بی محتوا خواهند بود. زمانی که به اجرای قطعه مسلط شديد و توانستید بعد از تمرینات تکنیکی، راحت و بدی. مکث بنوازید، تمرین روی اجرای بیان قطعه را شروع کنید.

جمله به جمله پیش بروید

و با تکرار و گوش دادن به نواختن تان و تغییر وزن و فشار دستها و عضلات بدن تان به نتیجه ی مطلوب برسید، حوصله به خرج بدهید و زود قانع و یا ناامید نشوید.

 

نوازنده پیانو

نوازنده پیانو

 

تمرین دیگری که بسیار به اجرای بیان و حفظ قطعه کمک می کند، بدین صورت است: وقتی کاملا به اجرای قطعه هم از لحاظ تکنیکی و هم بیان مسلط شدید، آن را دو دستی بنوازید ولی دست راست و یا چپ را کمی بالاتر از کلاویه ی نگه داشته و قطعه را اجرا کنید. در این تمرین اجرای هر دست را به تنهایی می شنوید، ولی دو دستی می نوازید و صدا بسیار متفاوت خواهد بود و بیان بسیار با زمانی که هر دست را به تنهایی می نوازید، فرق می کند. اگر با این نحوه ی نواختن آشنایی نداشته و برایتان درخت می باشد، قطعات ساده تر را بدین صورت بنوازید تا عادت کنید. چون بسیار تمرین عالی و مؤثری هم برای اجرا و هم حفظ قطعه می باشد و هر چه قطعه پیچیده تر باشد، این تمرین بیشتر به شما کمک می کند.

استفاده از پدال را حتما به زمانی موکول کنید که از هر لحاظ قطعه تان آماده است و هیچ گونه اشکال در آن ندارید.

اگر قطعه پدال گذاری نشده است، حتما علامت پدال را خودتان بگذارید، ولی به سبک و زمان کار خیلی توجه کنید، چون هر سبکی نحوهی پدال گیری متفاوتی دارد و گاه اصلا نباید از پدال استفاده کرد. همیشه اول نت را بنوازید بعد پدال را بگیرید، اگر این دو عمل هم زمان انجام شود، صدای تولید شده بسیار بد و نامفهوم خواهد بود. موقع تعویض پدال صددرصد مطمئن شوید که پدال را نیمه عوض نکنید، چون تمام صداهای قبلی می مانند و به | اجرایتان لطمه می زنند.

 

نوازندگی پیانو

نوازندگی پیانو

 

گوش دادن به اجراهای گوناگون قطعه تان به وسیله نوازندگان مختلف پیانو در صورتی که منجر به تقلید نشود

و صرفا جبنه ی آشنایی با بیان های مختلف را داشته باشد، بسیار آموزنده است.| همیشه سعی کنید خودتان باشید و آگاهانه و بدون کپی کردن بنوازید. به خاطر داشته باشید شما با اجرایتان همانند بازیگری روی صحنه ایفای نقش می کنید و حالات مختلفی را که آهنگساز در قطعه خواسته مثل میس ترى أوزو( Misterioso) مرموز، اسرارآمیز، آجی تاتو( agitato) پریشان، مضطرب، پر اتیو( Poetico) شاعرانه، كون فوکو( confuco) پرشور، آتشین و غیره و غیره را | با بندبند وجودتان می نوازید و با قطعه یکی می شوید و با پنجه ای به اصطلاح شیرین می نوازید. صددرصد با اجرایی ماندگار شنوندگان خود را مجذوب و مسحور اجرایتان خواهید کرد.

 

منبع : گلریز هاشمی

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.