نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش هشتم)


نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش اول)

نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش دوم)

نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش سوم)

نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش چهارم)

نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش پنجم)

نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش ششم)

نامه ای به تازه مادر (موسیقی کودک) (بخش هفتم)

 

متد موسیقی كودك سوزوكی

مطمئن شو که کشیدگی موی آرشه به همان درستی است که معلم نشان داده و حواست باشد کشیدگی را در انتهای هر تمرین تقلیل دهی بسیاری از چوبهای آرشه با عدم استفاده ی صحیح و اصولی کج و کوله و داغان می شوند. همچنین به فرزندت یاد بده موی آرشه را با دست لمس نکند.

۷. مراقب باش که پسرت در همه ی رسیتالها کنسرت های آموزشی ، کلاسها و رویدادهای خاص شرکت کند. چرا که آنها برای انگیزه دهی و آموزش موسیقی برنامه ریزی شده اند. رسیتالها ویژگی های کاملا منحصر به فردی دارند و حالتی از رضایت مندی و خشنودی را برای هنرجویان، خانواده ها و خیل تماشاچیان فراهم می آورند. نسبت به دیگر هنرجویان هم ابراز محبت کن. اما از مقایسه فرزندت با دیگران بپرهیز. چنین مقایسه هایی از همه نظر ناعادلانه است، مخصوصا زمانی که دربارهی پسر خودت بسیار میدانی و دربارهی سابقه ی دیگران خیلی کم.

۸. همچنان رو به رشد باش هم از نظر موسیقایی و هم در جنبه های دیگر- کودکان در فضای رشد بزرگسالان، بهترین رشد را دارند، چراکه این امری مسری است.

۹. به مفاهیم سوزوکی به طور جدی توجه کن. این مفاهیم ثمرات یک عمر تحقیق موسیقایی و روحی است. بچه های این جهان، از تعمیم ایده های او در بسیاری از زمینه های دیگر نیز به نیکی بهره خواهند برد.

۱۰. از یأس و ناامیدی اجتناب کن. وقتی نیاز به یک احساس رضایت پیدا کردی، گفته هایی از سوزوکی را همانند مطالب زیر به خاطر بیاور:

طوری که ما تدریس می کنیم به اهمیت طوری که ما انتقال می دهیم نمی باشد». (تو هم معلم فرزندت هستی، پس یادداشت بردار)وقتی عشق ژرف و عمیق باشد، خیلی کارها را

میتوان به سرانجام رساند».

۱۱. با فرزندت تمرین کن، تا آنجا که بتواند با اتکا به خودش به طور اثربخشی کار کند. دو یا چند دورهی تمرینی، خیلی بهتر از یک دوره ی تمرینی طولانی است. دکتر سوزوکی به مادر یک بچه ی سه ساله توصیه کرد: «دو دقیقه با شادی، پنج مرتبه در روز».

متد موسیقی كودك سوزوكی

اگر آرزو داری به فرزندت، در رسیدن به یک ژست (استیل) همیشه خوب ویلن، کمک کنی، از پیش فکر کن که نسبت به او کجا بنشینی و کجا بایستی سعی کن در سمت چپ او باشی، به طوری که او بتواند در امتداد سیمها و از روی انتهای حلزونی شکل ویلن، مستقیما به تو نگاه کند.

بدون اینکه نظم ایستادن او را به هم بریزی، اگر کودکت حرکت می کند، تو هم حرکت کن.

اگر تو به سمت پیانو رفتی خود را دوباره طوری در مسیر او قرار بده که بتواند در امتداد دید طبیعی اش در حالی که ویلن را درست گرفته به تو نگاه کند. فرزندت را گهگاه عادت بده موقع گذاردن انگشتان روی موگیر آرشه به او کمک کنی، همین طور عادت بده هنگام فرم دهی دست چپش روی گریف(محل انگشتان بر روی دسته ساز) به او کمک کنی و زمان هایی هم او را برای صحیح گذاردن ویلن روی شانه اش یاری برسان. در بیشتر اوقات سال اول باید این طریق را پیش گرفت، مگر در مورد هنرجویان بالغی که خود قادرند انجام چنین تنظیم هایی را برعهده بگیرند.

یک شعار مفید را با این ترتیب به خاطر داشته باش:

بینی، سیم ها، آرنج، پای چپ خودت را موظف بدان که شروع کننده ی تمرین باشی، همین طور، به فرزندت کمک کنی یاد بگیرد چگونه تمرین کند. فرزندت را به خاطر اینکه تمرین اش را از یاد برده، یا به خاطر اینکه نمی خواهد کار دیگری را رها کند، سرزنش نکن. الکی داد نزن بازی را همین حالا تعطیل کن و برو به سراغ تمرین».

با توجه به تجربه ای که از نظرات مادران دیگر به دست آمده، بچه ها وقتی می شنوند که مادرشان شروع به تمرین ویلن کرده، سروکله شان پیدا می شود. البته قطعاتی مربوط به کلاس خود بچه -این قضیه برای مادرانی که به تازگی شروع به نواختن ویلن کرده اند مصداق ندارد).

دیگران هم به همین نتایج دست می یابند به شرط آنکه شروع به نواختن صفحهی فعلی ویلن کنند. اما به خاطر داشته باشید که هیچ چیز مطلق نیست و برای همیشه کارایی ندارد.

همچنان سعی کنید راهکارهای جدیدی را ابداع کنید، اما به سبک سوزوکی. در حالی که با فرزندت صحبت می کنی او را در حال نواختن نگاه دار. این کار به او کمک می کند از معلم اشکال کارش را یاد بگیرد، بدون آنکه مجبور باشد در اجرایش وقفه بیاندازد. به خاطر داشته باشید که تمرین فعلی به تنهایی است، و بچه ها همنوازی را در هنگام تمرین کردن دوست دارند. اگر بچه ات دارد کم کم از کمک تو رنجیده خاطر می شود، شیوه هایت را بررسی کن. تماست را خیلی کم کن، بدون آنکه، حس مهم بودن تمرین را از بین ببری.

ارزش تغییر را، به خاطر خود تغییر به خاطر داشته باش. انتظار فراز و فرودها و وضعیت با ثبات را بکش. دکتر سوزوکی ضمانت نمی کند که به کارگیری این مفهوم بچه ات را به یک نابغه مبدل سازد.

چراکه این امر هدف او نیست، اگر چه برای بعضی بچه ها این کار را انجام میدهد. دکتر سوزوکی بی پرده می گوید که از طریق مفهوم او، هر بچه ای می تواند یاد بگیرد، به زیبایی بنوازد و با انجام چنین کاری به منزلت و سعادت بیشتری دست یابد.

این برعهده ی ما والدين و بشردوستان است که محیطی را فراهم سازیم تا در آن، این رشد روحی میسر گردد. برایت در این مسیر آرزوی موفقیت نموده و بهترین آرزوها را برایت دارم.

 

دوستدارت/ اليزابت

منبع : مجله ی هنر موسیقی

متد موسیقی كودك سوزوكی

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.