شناخت بر مربی موسیقی


نوشته سبحان حیدری

شناخت بر مربی موسیقی – دوست عزیز من ، به شما اطمینان می دهم شخصی که هم کمانچه تدریس میکند و هم سه تار و ویولن و پیانو و گیتار سطح نوازندگی بالایی ندارد و نمی تواند به شما آموزش تخصصی ارائه کند .

به این جمله های شعاری که استاد ابوالحسن صبا نیز چندین ساز می نواخته توجه نکنید ، در دنیای تخصصی امروز نواختن پنج ساز همزمان بصورت تخصصی غیر ممکن است و

اگر بعد از سالها رفتن به کلاس موسیقی نتیجه ای نگرفته اید و دلسرد شده اید مقصر خود شما هستید که برای انتخاب مدرس تحقیقی نکرده اید .

شما که ملاک انتخابتان :

آموزشگاه نزدیک خانه و شهریه کم و زیاد فلان مدرس و تیپ و قیافه و کاریزمای مربیست هیچ توقعی جز افتادن سازتان به گوشه خانه نداشته باشید .

دقت داشته باشید هر کسی که چند قطعه را به خوبی اجرا می کند مدرس موسیقی نیست

چند نکته ساده که باید برای شناخت بر مربی موسیقی و انتخاب مدرس در نظر داشته باشید :

1 – فعالیت و اجرا :

مدرسی که اجراهای متعدد دارد و یادداشت های تخصصی یا اثر مکتوب یا … دارد باید برای شما در اولویت باشد .

 

2- اجراهای هنرجویی :

آیا مدرسی که مد نظر دارید گروه هنرجویی دارد یا اینکه هنرجوهای خودش را ترغیب به شرکت در کارگاه های جانبی می کند ؟

 

3 – علم تئوری کاربردی موسیقی :

مدرس شما باید علم تئوری کاربردی موسیقی داشته باشد حتی اگر سازهای کوبه ای تدریس می کند .

 

4- خانم های گرامی :

مربی خانم را بدلیل جنسیت در اولویت قرار ندهید ، البته اگر هنوز در بند این نوع تفکرات هستید بهتر است اصلا موسیقی کار نکنید . چه هنرجویانی که با این تفکر سال ها وقت خود را نابد کرده اند .

 

5- تهیه ساز :

برای تهیه ساز با مربی خود مشورت کنید اما مارک و مدلی که معرفی می کند را حتما جستجو کنید و تا آموزشگاه های موسیقی ساز را با دوبرابر قیمت به شما نفروشند ، البته مقداری گرانتر از فروشگاه های اینترنتی بدلیل کرایه راه و… قابل قبول است اما نه دو برابر …

 

اما … اما … اما

 

اما بعد از اینکه شروع به فراگیری کردید ، هرگز به مدرستان کوچکترین بی احترامی نکنید ، و فراموش نکنید :

مربی شما حق دارد تاخییر کند اما شما خیر

شما حق ندارید قطعه های درخواستی را از مدرس بخواهید یا بپرسید که آیا فلان آهنگ را نواخته یا خیر

شما حق ندارید بر سر تایم و شیوه آموزش با مدرس خود بحث کنید ، اگر بعد از تحقیقات او را انتخاب کرده این باید به وی اعتماد کنید .

تشخیص اینکه شما خوب می نوازید یا بد ، کاملا با مربی شماست ، پیاپی نگویید من بد می نوازم یا توانایی و استعداد ندارم .

 

کم کاری خودتان را هرگز بر گردن مربی نندازید ، مربی معجزه نمی کند ، کار مربی این است که :

نکته ها و توضیحات را ارائه کند و اگر ایرادی در اجرا داشتید به شما گوشزد کند و اصلی ترین کار این که شما را ترغیب کند به ادامه اموزش و ایجاد انگیزه کند .

 

وقتی قطعه ای را که قرار بوده در خانه تمرین کنید خوب ارائه نکنید توقع نداشته باشید مدرس معجزه کند و یا اینکه تک به تک نت ها را با شما تمرین کند .

و در آخر :

تمرین تمرین تمرین

بعد از همه بررسی ها و تلاش ها برای استاندارد بودن ، این تمرین است که کار اصلی شماست .

در تاریخ نوازندگان موفقی بوده اند که مربی نداشته اند اما هیچ نوازنده موفقی بدون تمرین به موفقیت نرسیده است .

 

دیگر مقاله مربوط :

نقدی بر روز هنرمند

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.