شناخت ساز لیرا یا چنگ رومی


ساز لیرا ، یا همان چنگ رومی یا یونان باستان

به تازگی در ایران بسیار پر طرفدار شده و ما در تیم موسیقی ماهور در نظر داریم به علاوه تولید این ساز با کیفیت بالا بتوانیم منابع آموزشی نیز برای این ساز بوجود بیاوریم ، که برای شروع متد آموزشی این ساز باید ابتدا این ساز را بخوبی شناخت .

چنگ رومی ، شلیاق یا لیر یا لیرا یا چنگ یونان باستان یا …. نام هایی هست که به این ساز نسبت داده اند ، اما واقعیت این هست که نه برسر تاریخچه ی این ساز توافق قطعی شده و نه نام و نه … در واقع سازهایی که از دل تاریخ بیرون کشیده می شوند به دلایل مختلفی نام و تاریخچه و … ثابت یا تعیین شده ای ندارند ، یکی از آن دلایل می تواند این باشد که یک ساز موسیقی در بین اقوام مختلفی همزمان در تاریخ استفاده میشده که زبان آنها با هم متفاوت بوده .

حتی بر سر نام این ساز نیز توافق نظری نیست ، چرا که شواهدی بر ریشه داشتن این ساز در غرب آسیا و شمال غرب آفریقا نیز وجود دارد .

در مورد ساختار این ساز زخمه ای می تواند به تفاوت عمده اش با ساز چنگ اشاره کرد که دارا بودن محفظه ی پرورش صداست اشاره کرد .

این ساز به دلایل مختلفی از جمله صدای خاصش به تازگی در کشور ما نیز در حال پیشرفت است ، چراکه به دلیل کمیاب و گران قیمت بودن ساز چنگ این ساز با صدایی تقریبا مشابه  می تواند جای خالی چنگ را در گروه ها پر کند .

ساز لیرا

ساز لیرا

ساز چنگ رومی یا لیر امروزی معمولا در انواع 16  و 19 نت ساخته می شوند که این بسته به سلیقه سازنده می تواند متفاوت تر (برای مثال 14 یا 21 نت) هم ساخته شود ، دقت داشته باشید در هیچ سازی (سازدهنی ، کالیمبا ، و …) تعداد نت های قابل اجرا با انواع مختلف آن ساز تغییر خاصی در متد آموزشی آن ساز بوجود نمیاورد ، برای مثال اگر یک نوازنده با سازدهنی کروماتیک 10 سوراخ قطعاتی را بنوازند ، می تواند همان قطعات را به راحتی روی سازدهنی کروماتیک 16 سوراخ نیر اجرا کند ، در واقع تنها تعداد نت های قابل اجرا از سمت زیر یا بم بیشتر می شود و این اصلا تداخلی در روند آموزش ایجاد نمی کند .

 آموزش چنگ رومی :

آموزش این ساز بزودی بصورت جزوه همراه با فایل های صوتی تصویری در سایت قرار خواهد گرفت .

 

 

7 دیدگاه

انتشار یافته: 7

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.