انواع زیور الات دست ساز


 

هنرهای تجسمی یک اصطلاح مدرن برای یک گروه گسترده ای از هنرها می باشد که شامل نقاشی / طراحی/ چاپ/زیور الات رزینی/عکاسی/مجمسه سازی/سفالگری/هنر موزاییک کاری/ معرق کاری / کاشی کاری/زیورالات و …. می شود .

در این مطلب قصد داریم به هنر زیبا وکاربردی انواع زیور الات دستی که اکثر مواد تشکیل دهنده ان را مهره ها وسیم ها و سنگ و … راتشکیل می دهند را شرح دهیم.

 

   انواع زیور الات دست ساز

زیورالات دست ساز انواع مختلفی دارند و تکنیک ساخت هر کدام از این زیورالات هم با یکدیگر متفاوت است. به طبع مواد اولیه و وسایل ساخت زیورالات دست ساز نیز مختص به همان  گروه می باشد.

 

انواع زیورالات دست ساز را می توان به گروه های زیر تقسیم بندی کرد که البته باز هم تاکید می کنم که در زیر به تعدادی از ان اشاره می شود:

 

زیورالات دست ساز مهره ای 

زیورالات دست ساز مفتولی

زیورالات مکرومه بافی

زیورالات دست ساز منجوق بافی

زیورآلات رزینی

زیورالات مهره ای

زیورالات دست ساز مهره ای:

شامل گردنبند های دست ساز/دستبند های دست ساز/انگشتر های دست ساز/انگشتر های دست ساز و پابند های دست ساز می شوند.

بیشترین متریال به کار برده شده در این مدل زیورالات مهره ای شامل مهره ها که جنس این مهر ها معمولا مهره های چوبی/پلاستیکی/سرامیکی و شیشه ای/مهره های نگین دار/سنگ ها / مروارید/کریستالو … استفاده کرد.

 

 

در ساخت این بدلیجات دست ساز معمولا از نخ دستبند بافی، مفتول و نخ های زرگری و یا کش های پلاستیکی یا نامرئی برای ردیف کردن سنگ ها و مهره ها کنار یکدیگر استفاده کنند.

می توان از انواع خرجکار کارها مثل هندی، تبتی، اسلامی و… برای تزیین این زیورالات استفاده کرد. این زیورالات هم می توانند به صورت یکسره و کشی باشند هم میتوان از انواع گره ها در دو طرف انها استفاده کرد.

در صورت استفاده از مهره های مرغوب وسنگ ها میتوان از خرج کار های طلا و نقره بهره برد.

 

زیورالات مفتولی

 زیور الات دست ساز مفتولی: در این نوع از زیورالات دست ساز از مفتول های مسی یا برنجی و یا استیل و با قطر های متفاوت استفاده می کنند.

هر کدام از قطرهای مفتول کاربرد خاصی دارند. مدل ضخیم تر ان را برای شکل های پایه و قطرهای نازک تر را برای بافت و اتصال مفتول ها به هم استفاده می کنند.

میتوان با کوبیدن مفتول های با مقطع دایره یا استفاده از چکش آنها را تبدیل به مفتول های با قطر مربع یا مستطیل کرد و شکل های گوناگی از انها را  را استفاده کرد.

مفتول توسط انواع انبر ها مثل  دم باریک و سیم چین و دم گرد به شکل مورد نظر درمی آید و شکل خاصی به خود میگیرد.در نتیجه این هنر تنها بازی مفتول و انبر است.

هرچقدر دقت و ظرافت در این کار بیشتر باشد شکل نهایی بهتری خواهیم داشت. از ترکیب سنگ و مهره نیز در کنار مفتول ها استفاده می شود.

 

زیورالات مکرومه بافی

زیورالات دست ساز مکرومه بافی:  مکرومه بافی معمولا با استفاده از نخ های مکرومه و موم زده و در ترکیب با موادی مانند مروارید و منجوق و سنگ و مهره ساخته می شوند.

پایه اصلی این هنر گره زدن است و در اخر شکل نهایی ان با استفاده از انواع گره ها به وجود می اید.هر چقدر تنوع در گره ها بیشتر باشد شکل های جدید و متقاوتری خواهیم داشت.

در این نوع زیور الات نیازی به قفل و بست در انتهای کار ندارند و با گره های خاصی  دو سر کار را به هم متصل می کنند.

زیورالات منجوقی

زیور الات دست ساز منجوق بافی: در این نوع مدل زیور الت از منجوق ها استفاده می شوند و قاعدتا ظرافت بالایی را نیاز دارند. برای این مدل میتوان از نخ ناپلئونی و نخ منجوق بافی و سوزهای مخصوص منجوق بافی  که دارای انتها می باشند استفاده کرد.

این زیورالات را معمولا با استفاده ازدست  و یا دستگاه  برای تولید انبوه و طبق الگو های دوخت  خاص خود ساخته می شوند.که شیوه کار با دستگاه نسبت به ساخت زیور الت با دست قاعده متفاوتی دارند.

 

زیور الات رزینی

زیور الات رزینی:  از جدیدترین نوع زیورالات میتوان به زیورالات رزینی را نام برد.این مدل زیور الات معمولا از ترکیب دو مواد رزین و هاردنر ساخته می شوند.

این دو ماده پس از نسبت های تعیین شده با هم مخلوط شده و محصول ان یک ماده سفت و بی رنگ می باشد . بعداز این مرحله مواد حاضر شده را در قالب های حاضر شده که از جنس برنجی یا سیلیکونی هستند ریخته شوند .و به همان حالتی ک قالب دارد شکل می گیرند.

می توان از انواع رنگهای خمیری و ترنسپرنت و پودری و… در ترکیب با رزین برای خلق انوع متفاوت و زیبای گوناگون استفاده کرد. اغلب برای مرکز این نوع زیور الات می توان از گل های خشک شده و رنگی، چوب و یا عکس استفاده کرد.

 

 

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.