تاریخچه رزین(Resin)


رزین:

در شیمی پلیمر و علم مواد، رزین یک ماده جامد یا بسیار چسبناک با منشا گیاهی یا مصنوعی است که به طور معمول به پلیمرها تبدیل می شود. رزین ها معمولا مخلوطی از ترکیبات آلی هستند.

گیاهان برای مزایای محافظتی خود در پاسخ به آسیب رزین ترشح می کنند. رزین گیاه را از حشرات و عوامل بیماری زا محافظت می کند. رزین‌ها طیف گسترده‌ای از گیاه‌خواران، حشرات و عوامل بیماری‌زا را با هم اشتباه می‌گیرند، در حالی که ترکیبات فنلی فرار ممکن است عواملی مانند پارازیتوئیدها یا شکارچیان گیاه‌خوارانی را که به گیاه حمله می‌کنند جذب کنند.

بیشتر رزین های گیاهی ازدرخت ها تشکیل شده اند. اجزای خاص عبارتند از آلفا پینن، بتا پینن، دلتا-3 کارن و سابینن، درختهای تک حلقه ای لیمونن و ترپینولن، و مقادیر کمتری از سسکوی درختهای سه حلقه ای، لانگفیولن، کاریوفیلن و دلتا کادینن. برخی از رزین ها همچنین حاوی نسبت بالایی از اسیدهای رزینی هستند. از طرف دیگر رزین ها فرار کمتری دارند و در میان سایر ترکیبات از دیترپن ها تشکیل شده اند.

جلوگیری از آسیب حشرات به گیاه

 

کلمه “رزین” در دنیای مدرن تقریباً به هر جزء مایعی که به لاک سخت یا روکش مینا مانند تبدیل می شود، اطلاق می شود. یک مثال لاک ناخن است. به برخی از “رزین های ریخته گری” و رزین های مصنوعی (مانند رزین اپوکسی) نیز نام “رزین” داده شده است.

رزین های گیاهی:

رزین‌های گیاهی برای تولید لاک‌ها، چسب‌ها و مواد لعاب‌کننده مواد غذایی ارزشمند هستند. آنها همچنین به عنوان مواد اولیه برای سنتز سایر ترکیبات آلی ارزشمند هستند و اجزای تشکیل دهنده بخور و عطر را فراهم می کنند. قدیمی ترین استفاده

 

شناخته شده از رزین گیاهی مربوط به اواخر عصر حجر میانه در آفریقای جنوبی است، جایی که از آن به عنوان چسب برای قطعه کردن ابزار سنگی استفاده می شد.

 

رزین گیاهی(صمغ درخت)

رزین گیاهی (صمغ درخت)

رزین های مصنوعی:

بسیاری از مواد از طریق تبدیل رزین های مصنوعی به جامد تولید می شوند. نمونه های مهم بیسفنول دی گلیسیدیل اتر است که رزینی است که با افزودن سخت کننده به چسب اپوکسی تبدیل می شود. سیلیکون ها اغلب از رزین های سیلیکونی از طریق ولکانیزاسیون در دمای اتاق تهیه می شوند. رزین‌های آلکیدی در رنگ‌ها و لاک‌ها استفاده می‌شوند و با قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا سخت یا سخت می‌شوند.

کاربردهای رزین:

  1. تولید رنگهای ساختمانی و صنعتی
  2. کارهای هنری
  3. صنایع لنج سازی
  4. تولید لوله های جی آر پی
  5. تولید کامپوزیت
  6. مصارف پزشکی
  7. انواع عایقهای الکتریکی
  8. صنایع ساختمانی
  9. صنایع چوب
  10. صنایع نظامی
  11. مجسمه سازی
  12. تولید انواع چسب ها

کاربرد های رزین

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.