تاریخچه کالیمبا(Kalimba)


کالیمبا(Kalimba)

در این مطلب میخواهیم تاریخچه کالیمبا (Kalimba)رو بررسی کنیم:

کالیمبا ابزاری است که برای مدت طولانی توسط موسیقی رایج شناخته نشده است، اما این ساز به دلیل صدای منحصر به فرد و سادگی در نواختن محبوبیت پیدا کرده است. شناخت کالیمبا به آرامی اما مطمئناً در حال افزایش است و دلایل متعددی وجود دارد که چرا این ساز برای نوازندگان جوان‌تر و کسانی که تازه به نواختن ساز می‌پردازند یا می‌خواهند دامنه موسیقی خود را متنوع کنند، یک ساز ایده‌آل است. هم اندازه کوچک و قابل حمل آن و هم سهولت استفاده باورنکردنی ،صرفاً نواختن قلاب های فلزی با تصویر کوچک برای ایجاد صدایی ملایم و پژواک،از عوامل مهم در جذابیت کالیمبا هستند. اما برای درک واقعی تاریخچه کالیمبا، باید به قاره مبدأ آن،آفریقا سفر کنیم. کالیمبای ساخته شده توسط آفریقایی ها

 کالیمبای ساخته شده توسط آفریقایی ها

کالیمبا،موسیقی ملایم برای پادشاهان

کالیمبا عموماً به عنوان یک اصطلاح فراگیر برای ساز معروف به پیانو شست استفاده می شود که بیش از 100 نوع مختلف از آن وجود دارد. انواع دیگر پیانوهای شست عبارتند از mbira، sansa و karimba، با این حال، کالیمبا بود که در اواسط قرن بیستم به عنوان نام یک پیانوی شست به طور کلی رایج شد. اولین اروپایی که کالیمبا را مستند کرد، یک مبلغ پرتغالی به نام پدر دوس سانتوس در سال 1586 بود که کالیمبای 9 نت فلزی را توصیف کرد و نام آن را “آمبیرا” گذاشت.

ساز آمبیرا

ساز آمبیرا

نوازندگان برای نواختن ناخن‌های شست خود را بلند می‌کردند و ساز «هماهنگی شیرین و ملایمی از صداهای هماهنگ» ایجاد می‌کرد. از آنجایی که این سازها صدای چندانی نداشتند، عموماً در کاخ پادشاه نواخته می‌شدند.این نشان می‌دهد که کالیمبا حتی از 500 سال پیش یک ساز محبوب و قابل احترام بوده است.

اولین کالیمبا

در حالی که ما منشأ دقیق کالیمبا را نمی دانیم، تقریباً 3000 سال است که نواخته شده است و اولین کالیمباهای فلزی حدود 1300 سال پیش منشا گرفته اند. کالیمبا در ابتدا از منابع موجود مانند بامبو یا کدو ساخته می شد و تنها بعداً فلز معرفی شد. بسیار شبیه به گیتار یا پیانو مدرن، توسعه آن در مراحل و تحولات بسیاری در طول زمان صورت گرفت.

اولین کالیمبا حدود 3000 سال پیش در غرب آفریقا در حوالی کامرون امروزی ساخته شد و کاملاً از مواد گیاهی مانند بامبو ساخته شد. سپس در حدود 1300 سال پیش، زمانی که عصر آهن به دره زامبزی در جنوب شرقی آفریقا رسید، شخصی ایده درخشان ساختن تارهای کالیمبا را از فلز به دست آورد. طناب‌های فلزی بدیهی است که عمر طولانی‌تری نسبت به مواد گیاهی دارند و صدایی روشن‌تر و بلندتر تولید می‌کنند. نسبت به تيره هاي گياهي، آنها را به انتخاب ايده آل براي تكرارهاي آينده كاليمبا تبديل مي كند. با این حال، کالیمباهای سنتی ساخته شده با پوسته های گیاهی همچنان توسط افراد صنعتگر ساخته می شود.

اولین کالیمبا ساخته شده از گیاه

اولین کالیمبا ساخته شده از گیاه

محصولات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.