پن فلوت یا پان فلوت را بیشتر بشناسیم


پن فلوت یا پان فلوت (زامپونیا یا سازدهنی سرخ‌پوستان) سازی بادی است كه به تازگی از محوبیت زیادی برخوردار شده است و ما سعی داریم در این یادداشت كمی بیشتر به این ساز بپردازیم :



تاریخچه پن فلوت : 

پن یا پان نام  یكی از خدایان یونان باستان است كه طبق گفته ویكی پدیا

(در اسطوره‌های یونان، پَن (به یونانی: Πάν) یا آن طور که در برخی متون فارسی گفته شده پان، خدای چوپانان، گله‌ها و حیات وحش طبیعت کوه‌ها و همدم نیمفها به شمار می‌رفت، که در آرکادیای یونان قدیم، بسیار محبوبیت داشت.

پن اوقات خود را به شادی و رقص و آواز می‌گذراند. نی را از ابداعات او می‌دانند که به یاد عشقش سورینکس می‌نواخته است. پن در اساطیر روم با فائنوس مطابق است. شکل ظاهری پن به مانند مردی دارای شاخ، پاها و دمی شبیه به بز، انبوهی از ریش، بینی پهن و کوتاه و گوش‌هایی نوک تیز به تصویر کشیده شده‌است. او اغلب در کنار ایزدان روستایی یکی از همراهان دیونیسوس به شمار می‌رفت. او به شکل بزی در جنگل‌ها و کوه‌ها، حوری‌ها را دنبال می‌کرد )

و طبق گفته سایت آموزشگاه گات :

در اساطیر آمده است که سرینکس دختر خدای رودخانه علاقه ای به پن نداشت و از دست وی فرار کرد. پن او را دنبال کرد تا به رودخانه رسیدند و دخترک راه فراری نداشت و دعا کرد تا زئوس خدای خدایان وی را از دست پن نجات دهد و زئوس او را به دسته ای از نی تبدیل کرد. پن با دیدن این صحنه خشمگین شد و نی ها را شکست و شروع به بوسیدن آنها کرد و متوجه شد نفس های او با ورود به نی صدایی حزن آلود تولید می کند که سبب شد سازی بسازد که امروز به نام این خدای اساطیری یونان به نام پن فلوت می شناسیم.

پن یکی از الهه های تنها در اساطیر یونان بود زیرا اخلاق خوبی نداشت و تندخو بود و شاید همین تنهایی او، صدای ساز پن فلوت را تا این حد سوزناک و جذاب کرده است. و باز هم نکته جالب این است که پن خدای محافظ گله ها و چوپان ها بوده و معروف ترین قطعه پن فلوت چوپان تنها نام دارد.

 


ساختار ساز پن فلوت :

پن فلوت از یكسری نی ها با ارتفاع مختلف تشكیل شده است كه از كنار به هم چسبانده شده اند ؛ ته این نی ها با پنبه یا هر جسم نرمی كه می تواند محفظه ی درون نی را ببندد (پلاستیك ؛ فوم و ..) پر می شود و بنوازنده زمانی كه بصورت افقی در این نی ها بدمد صدا تولید می شود .

برای كوك كردن این ساز پنبه یا جسمی كه ته نی را پوشانده است را جا به جا می كنند به صورتی كه اگر پنبه نزدیك به سر بالایی نی باشد طول فضای خالی درون نی كمتر شده و صدای تولیدشده زیرتر خواهد بود .

تصویر پن فلوت

تصویر پن فلوت

 

این ساز معمولا از 18 نی ساخته می شود كه البته این ویژگی ثابتی نیست و تعداد نی ها و نت های قابل اجرا از 7 الی 21 متغیر است . 

قابل ذكر است كه این ساز از متریال دیگری همچون لوله پلاستیكی یا فلزی یا چوب ساخته می شوند و الزامی نیست كه حتما جنس نی باشد .


معروفترین نوازنده این ساز :

خوان لئوناردو سانتیلیا روخاس (به انگلیسی: Juan Leonardo Santillia Rojas) (متولد ۱۸ اکتبر ۱۹۸۴) یک نوازنده پن فلوت اهل اکوادور است.

روخاس در سال ۲۰۱۱ از کشور خود به اسپانیا سفر کرد در حالی که خانواده‌اش در اکوادور اقامت داشتند. سپس بعد از مدت کوتاهی اقامت در اسپانیا در همان سال با ویزای توریستی به آلمان رفت و به اجرا در خیابان‌های این کشور پرداخت. یک روز که وی در خیابان به اجرای موسیقی مشغول بود یکی از دوستانش به او پیشنهاد داد که در مسابقه استعدادیابی آلمان شرکت کند. روخاس پس از شرکت در مسابقه و عبور از مرحله‌های نیمه‌نهایی و نهایی توانست در فینال با اجرای آهنگ چوپان تنها در مسابقه برنده شود. وی هم‌اکنون به همراه همسر لهستانی خود در آلمان زندگی می‌کند.


آموزش پن فلوت :

كتاب آموزشی این ساز در ایران توسط آقای علی معتمدی نوشته شده است كه علاقمندان می توانند از این لینك تهیه كنند 

شما می توانید از طریق كتاب بالا یا سلسله مقالات آموزشی سایت ما شروع به فراگیری این ساز كنید .


 

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.