گزارش كارگاه موسیقی برازجان
گزارش كارگاه موسیقی برازجان
كارگاه همه چیز پیرامون اجرای زنده كه شامل :
-اهمییت اجرای زنده
-چگونه برای اجرای زنده تمرین كنیم
-راه های به تسلط رسیدن روی قطعه
-انتخاب قطعه
-ساعت و مقدار تمرین
-شرایط محیطی
-ماهییت استرس و راهكارهای غلبه بر آن
-بررسی راهكارهای عملی (خودتلقینی و…)
-برنامه غذایی از ده روز قبل تا لحظه اجرا
-مرور اتفاقات و حاشیه های ممكن
-و…
بود در برازجان برگزار شد .
در این كارگاه جمعی از علاقمندان به هنر موسیقی و … حضور داشتند .
مدرس كارگاه ، سبحان حیدری در مصاحبه خبررسانی روزنامه دیار جنوب چنین گفت :
کارگاه موسیقی “همه چیز پیرامون اجرای زنده” در فرهنگسرای ارشاد برازجان با تدریس سبحان حیدری برگزار شد.
به گزارش دیارجنوب سبحان حیدری از مؤسسین انجمن موسیقی شهر آبپخش است
که در کارنامه هنری او داوری اولین جشنواره هارمونیکای کشور
پنج سال تدریس سازدهنی در فرهنگسرای دشتستان، سرپرستی سومین گروه هارمونیکای ایران،
اجرای کنسرت با گروه رساوا (١٣٩٠)، برگزاری کنسرت سازدهنی هارمونیکو (١٣٩٣)، برگزاری کارگاه تاریخچه موسیقی غرب و هارمونیکا کلاسیک (١٣٩٢)
برگزاری نشستهای موسیقی در دشتستان و بوشهر، ساخت و اجرای موسیقی تئاتر و… دیده می شود.
سبحان حیدری در گفتگو با دیارجنوب درباره ی اهداف تشکیل کارگاه گفت: اجرای زنده موضوع بسیار مهمی است و ماه هاست
در شهرستان اجرای زنده موسیقی بصورت هنرجویی و یا نشستی هم نداشته ایم که تعدادی هنرجو بنشینند و اجرای زنده ببینند.
من سه سال پیش کارگاهی در مجتمع شهید شاهینی و بعد در بوشهر به مدت چند ساعت برگزار کردم و این کارگاه کاملا رایگان بود.
وی با تاکید به اینکه “ماهیت هنر موسیقی اجرای زنده است”
گفت: اگر اجرای زنده نباشد موزیسین بودن شخص زیر سوال میرود، مثل تئاتر که اگر شما اجرای زنده انجام ندهید
انگار تئاتر کار نکرده اید. من امروز این موضوعات را درکارگاه مطرح کردم و به اهمیت اجرای زنده پرداختم و من هدفم این بود که هنرجوها بدانند اجرای زنده چقدر مهم است
و در کارگاه تهران و بوشهر و برازجان تأکید کردم که “ویژگی و المان اصلی نوازنده بودن، اجرای زنده است”
و یک نوازنده ی بزرگ از روی اجرای زنده اش شناخته میشود و نه چیز دیگری.
سبحان حیدری پیرامون خروجی کارگاه اذعان داشت: خروجی کارگاه این است
که هنرجوها پیگیر اجرای زنده میشوند و حتی هنرجوها وقتی میدانند تمرین بصورت گروهی است
با شوق و ذوق بیشتری حضور میابند، چون میدانند اجرای زنده چقدر مهم است؛
و وقتی هنرجویی ارزش اجرای زنده را بداند موفقیت خود را فقط در نواختن قطعه ای در خانه نمیداند و برایش تفهیم میشود
که موفقیت یعنی اجرای زنده در موسیقی و کسی که تا بحال اجرای زنده نداشته اصلا نمیتواند حتی درباره ی موسیقی صحبت کند.
حیدری اضافه کرد: سه سال پیش به طور رایگان این کارگاه را برگزار کردم
و بسیار تأسف خوردم که چرا ۱۳ نفر بیشتر شرکت نکردند.
چند مدت بعد کارگاهی در تهران برگزار کردم و روی موارد استرس، رفع استرس، خوراکی های رفع استرس و موردهای دیگر تحقیق کردم
و در جشنواره کشوری ارائه دادم و این کارگاه با اینکه با ورودی ۱۰۰ هزارتومان برگزار شد اما استقبال نسبتا خوبی داشت.
بعد هم تصمیم گرفتم در شهر خودم کارگاه را با شهریه کمتر راه بیندازم که حدود ۲۰ نفر حضور پیدا کردند.
همچنین وی اظهار داشت: این اولین بار در برازجان است که کارگاهی با در نظر گرفتن ورودی برگزار میشود
و مدرس هم از خود استان است و من خوشحالم که همین تعداد هم شرکت کردند و هنرجوها یاد گرفتند
که باید برای یاد گرفتن خیلی از مسائل وقت صرف کنند و همیشه کارهایم جوری بوده که مردم بدانند هنر با ارزش است
و باید برای آن هزینه کنند؛ برای مثال:
دوره ی تئوری موسیقی که با ۱۲ نفر برگزار کردیم شلوغ ترین دوره تئوری موسیقی تا کنون در استان بوده است.
من ۴ کارگاه به ترتیب در برازجان، تهران، بوشهر و دوباره برازجان برگزار کرده ام.
مدرس کارگاه بعنوان کلام آخر خود گفت: من از همه بخصوص آقای رضا بازدار مدیریت فرهنگسرای ارشاد برازجان
و همه ی دوستانی که من را حمایت کردند و پوستر کارگاه را پخش کردند و زحمت کشیدند که همچین کارگاهی تشکیل بشود، کمال تشکر را دارم.
دیدگاهی ثبت نشده است