امپرسیونیسم در موسیقی
رهبر ارکستر و اهنگساز فرانسوی پیر بولز گفته است :
(موسیقی مدرن با بعد از ظهر یک دیو اثر دبوسی از خواب برخواسته است)
این اثر اولین قطعه ی مهم دبوسی ساخته شده به سال 1894 به سبکی است که امپرسونیسم نامیده می شود .
اصطلاحی که از سبک های نقاشی گروهی از هنرمندان فرانسوی که به امپرسیونیست ها معروف بودند گرفته شده است ،
این هنرمندان به جای اینکه نقاشی خودرا به گونه ای ترسیم کنند
که واقعی و همانند یک عکس به نظر برسد قصد داشتند صرفا برداشتی از واقعیت
را ارائه کنند .
مانند آنچه چشم در یک نگاه دریافت می کند
برداشتی که مبتنی بر طرحی کلی و مبهم و بازی نور و حرکت است .
دوبسی در آن زمان قصد داشت با موسیقی خود از سبک سنگین رومانتیک را آلمانی فاصله بگیرد
تمهیداتی که او با استفاده از آنها این کار را انجام داد
قابل مقایسه با تکنیک های نقاشان امپرسیونیست بود
به همان نحو که آنها با نور و رنگ برخورد می کردند
اونیز با هارمونی ها و رنگ های صوتی سازی رفتار می کرد .
او اکوردها را برای جلوه های رنگی بیانگرشان به کار می گرفت
و به غریزه ی موسیقیایی خود ، و نه قوانین هارمونی متکی بود ،
بنابر این آکورد های نا مطبوع در آکوردهای نا مطبوع تر حل می شدند
یا آکورد های مشابه در جریان آکوردی با حرکت موازی پیش می رفتند .
این ترفند جلوه ای مبهم و سیال و تغییر یابنده به موسیقی دبوسی می بخشد
که با استفاده از گام های نا متعارف تشدید میشود .
گامهای مدال ، گام پنج تنی پنتاتتونیک
و یا گام تمام پرده که بر شش نتی که هر کدام یک پرده با دیگری فاصله دارند بنا شده است .
دبوسی در قطعات ارکستری خود ترکیب های نوینی از رنگ های صوتی ، ریتم های سیال ، بافت های روشن و درخشان
و جلوه های جدیدی از نور و سایه ارائه می دهد .
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .
دیدگاهی ثبت نشده است