یوهان سباستین باخ


 

شاهکارهای یوهان سباستین باخ (۱۷۵۰- ۱۶۸۵)

شاخص بالاترین درجات و اوج موسیقی سبک باروک است .

باخ از یک خاندان موسیقیدان بود .

پدر ، پدر بزرگ و جدش همه ارگ نواز کلیسا یا موسیقیدان شهر در آلمان بودند .

در واقع تعداد بسیاری از اعضاء خانواده موسیقیدانانی بودند به نام باخ که مترادف موسیقیدان شهر بود .

در گردهمایی سالانه خانواده احتمالا” بیش از صد نفر از باغ ها برای جشن و تصنیف موسیقی جمع می شدند .

یوهان سباستین باخ پدر فرزند این میراث موسیقایی را به آنها منتقل کرد ؛

از این تعداد ۹ نفرشان بعداز او زنده ماندند و چهار نفرشان آهنگسازان مشهوری شدند .

باخ احتمالا” اولین آموزش خود را در ایسناخ  محل تولدش

از پدر خود که موسیقیدان شهر و پسر عمویش که ارگ نواز کلیسا بود فرا گرفت

اما وقتی ۹ ساله بود ، والدینش هردو در گذشتند و يوهان برای زندگی نزد برادر ارشدش که ارگ نواز شهری نزدیک محل اقامتش بود رفت .

باخ در ۱۵ سالگی خانه شلوغ برادر را ترک کرد و به شهری دیگر رهسپار شد

جائیکه به مدرسه رفت و توانست از طریق آواز خوانی در گر کلیسا و نوازندگی ارگ و ویلون گلیم خود را از آب بکشد .

در این موقع عشق او به موسیقی به قدری زیاد بود که برای شنیدن صدای ساز یک ارگنواز مشهور تا ۵۰ کیلومتر راه می پیمود .

زمانی که باخ ۱۸ ساله بود ارگ نواز کلیسادر شهر آرنشتات نزدیک محل تولدش شد .

در اینجا او در تعارض با مقامات کلیسا قرار گرفت ، چون آنها فکر می کردند

موسیقی او بیش از حد پیچیده است ، آنها هم چنین ملاقاتهای او را با ” دوشیزهای بیگانه ”

در خلوت کلیسا برای همراهی با آواز آن دختر زیر سئوال بردند. باخ در ۲۳ سالگی با یافتن موقعیتی بهتر

در مولهاوزن ه و ازدواج با “دوشیزه بیگانه ” یعنی دختر عمویش باربارا ۶ هر دو مشکل را حل کرد .

یوهان سباستین باخ

یوهان سباستین باخ

شهرت باخ به عنوان یک ارگ نواز با اجرای فوگهای ماهرانه  و منحصر بفردی که بصورت في البداهه می ساخت دائما” رو به افزایش نهاد .

فوگهایی که گفته می شد با پاهایش ( روی صفحه کلیدها ) می نواخت

و بهتر از بسیاری از اجراهایی بود که دیگران با انگشت می نواختند .

باخ بعد از آنکه در ۱۷۰۸ به عنوان ارگ نواز کلیسای دربار وایمار به پست مهمتری بدست آورد ۹ سال در آنجا ماند

رهبر گروه ارکستر دربار شد ، اما هنگامی که قرار بود ارتقاء یابد تصمیم به ترک آنجا گرفت .

دوک وایمار به قدری از درخواست باخ برای ترخیص ناراحت شد که یکماه او را زندانی کرد

( یک آریستوکرات نه چندان متشخص در آلمان چنین قدرتی داشت !) اما باخ در تمام عمر از حقوق خود دفاع می کرد

و هرگز از جدال نمی هراسید . پردرآمدترین و معتبرترین شغل باخ رهبری ارکستر در دربار شاهزاده کوتن بود .

حقوق او معادل سردار دربار اولین مقام رسمی بود .

اما مهمتر این که اولین بار در زندگی باخ بود که درگیر با کلیسا یا موسیقی ارگ نبود.

شاهزاده وابسته به کلیسای اصلاح طلبان ( کالونیستی ) یعنی جایی بود که تنها خواندن مزامیر در عبادت مجاز بود.

باخ مدت ۶ سال ( از ۱۷۱۷ تا ۱۷۲۳ ) ارکستر کوچک شاهزاده را با ۱۸ نوازنده رهبری و برای آن آهنگ تصنیف می کرد .

قطعات سونات کنسرتوهای براندنبرگ دستاورد این دوره پر بار بود

در سال ۱۷۲۰ همسر باخ بدرود حیات گفت و او را با چهار فرزند کوچک تنها گذاشت

باخ سال بعد در سی و شش سالگی با آوازه خوانی ۲۱ ساله در دربار کوتن ازدواج کرد و دومین ازدواج او باندازه ازدواج اول سعادت آمیز بود .

چون باخ یک موسیقیدان آماتور خونگرم بود ، شاهزاده کوتن با او مثل یک دوست رفتار می کرد .

هر چند , وقتی شاهزاده با شاهدخت جوانی ازدواج کرد که به موسیقی علاقه ای نداشت

و علاقه او به موسیقی رو به کاهش نهاد و باخ تصمیم گرفت در پی شغلی تازه باشد .

در ۱۷۲۳ به پست کانتوری  (ریاست موسیقی ) کلیسای سن توماس در لایپزیک دست یافت

پستی که شامل مسئولیت چهار کلیسای اصلی شهرداری بود . باخ ۲۷ سال عمر باقی مانده را در اینجا گذراند

با اینکه این مقام یکی از مهمترین مقامهای کلیسا در آلمان بود ، اعتبار و در آمد کمتری نسبت به پرداختی شاهزاده کوتن داشت

اما چون لایپزیک شهری سی هزار نفری و نسبتا بزرگ و جایی بود

که فرزندان باخ می توانستند از آموزش الوتری برخوردار شده به دانشگاه بروند او احتمالا” راضی بود

غیر از این :

باخ مردی عمیقا” مذهبی بود

او در شروع تصنيف هر آهنگ مذهبی حروف .J . J – “یا عیسی کمکم کن  و در انتها حروف . S

. D .

G ” عظمت تنها ایزد راست را می نوشت .

باغ در لایپزیک برای هر یکشنبه و روزهای تعطیل سال کلیسایی ۱۰ آهنگهایی برای گروههای گر ، سولیست ها و ارکستر تصنیف ، تمرین و رهبری می کرد .

او مسئول آموزش موسیقی به حدود ۵۵ نفر هنرجو در مدرسه سن توماس بود.

باخ بعد از چند سال در لایپزیک مدیر کالج موسیقی که یک تشکیلات دانشجویی بود شد

و هر جمعه شب در یک رستوران محلی کنسرت می داد . او هم چنین معلم برجسته ارگ و آهنگسازی بود ، رسیتالهای ارگ

اجرا می کرد و بیشتر نظر او را درباره کیفیت ارگها می خواستند .

تصور این نکته دشوار است که چطور او همه این کارها را در حالی انجام می داد که در محاصره فرزندان

خویشاوندان و هنرجویان بود و در ساختمان مدرسه جنب یک کلاس درس زندگی می کرد.

باغ طی سالهای ۱۷۴۰ دچار ضعف بینایی شد ، با این حال به آهنگسازی ، رهبری ارکستر و تدریس همچنان ادامه داد .

 

او در سال ۱۷۵۰ ، سال مرگش ، کاملا” نابینا شد .

باخ گرچه به عنوان برجسته ترین ارگنواز ، کلاوسن ( هارپسیکور نواز )، في البداهه ساز و استاد فوگ شناخته شده بود

اما بهیچ وجه بزرگترین آهنگساز زمان خود تلقی نمی شد . او خارج از آلمان کمتر شناخته شده بود

و حتی پستی که به او در لایپزیک پیشنهاد شد تنها وقتی بود که دو نفر موسیقیدان مشهور دیگر آن را رد کرده بودند .

سبک باروک در زمان بلوغ باخ کم کم از مد می افتاد ؛ مردم موسیقی سبک و ساده را بیشتر می پسندیدند.

بسیاری براین باور بودند که آثار او بسیار سنگین ، پیچیده وپلی فونیک ( چند صدایی ) است .

و موسیقی باخ برای سالها بعد از مرگ او عمدتا” فراموش شد و دور از دسترس مردم باقی ماند .

معدودی از آهنگسازان نسل های بعد بعضی از آهنگهای او را می شناختند و از نبوغ او آگاه نبودند .

در سال ۱۸۲۹ فلیکس مندلسون ” انجیل به روایت سن ماتیو ” را اجرا کرد

و از آن زمان موسیقی باخ دستمایه ، موسیقیدان جدی و با ذوق است .

 

کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .

شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .

همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.