اراتوريو (oratorio)
فرم مهم آوازی دیگری که تقریبا همزمان با اپرا متولد شد آراتوریو است.
این قالب موسیقایی نام خود را از آراتوری (تالار دعا) سن فیلیپ پری ژم گرفته است
جایی که اولین نمراتوریوها اجرا شدند. در آغاز، آراتوریوها بسیار شبیه اپراها و متشکل از رسیتاتیوها، آریاها و بخش های آوازی دسته جمعی بودند
و با صحنه آرایی و لباس های ویژه اجرا می شدند.
تفاوت عمده بین این دو، این بود که آراتوریو بر اساس یک داستان مذهبی، معمولا برگرفته از کتاب مقدس بود.
سرانجام، اجرای نمایشی آراتوریوها متوقف شد
و فقط به صورت موسیقایی، در کلیساها و تالارهای موسیقی، به جای سالن های تئاتر، اجرا می شدند.
مهم ترین آهنگسازان آراتوریو در قرن هفدهم، کاریسیمی” (ایتالیا،
۱۶۷۴ – ۱۶۰۵ ) و شوتز (آلمان، ۱۵۸۲-۱۶۷۲) بودند
اما بزرگ ترین راتوریوهای دورهی باروک در نیمه ی اول قرن هجدهم توسط هندل، با کلام انگلیسی تصنیف شدند.
بهترین آراتوریوهای او عبارت اند از: بنی اسرائیل در مصر”، سامسون و محبوب ترین آنها مسيح
هندل در آراتوریو، همانند پراهایش، از رسيتاتیو برای پیش بردن داستان، و از آریاها برای لحظات تفکر انگیز تر بهره می گیرد.
در بعضی آراتوریوها، او به قسمت های آوازی دسته جمعی که آشکارا در توصیف صحنه های دراماتیک داستان است
اهمیت و وزن زیادی می دهد. نمونه ای هیجان انگیز از این دست، بخش كرال بنی اسراییل در مصر است:
He gave them hailstones for rain; fire mingled with blood ran along upon the ground.
او به جای باران بر ایشان دانه های تگرگ فرو فرستاد و بر زمین آتش آمیخته به خون روان گردید).
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید
دیدگاهی ثبت نشده است