تأثیرات زبان روی ملودی باستان


تأثیرات زبان روی ملودی باستان

 

منبع : عقلانیت در موسیقی اثر وبر

 

نقش زبان در تحول ملودی را می توان به طور مختصر چنین بیانی برخی اوقات به نظر می رسد که زبان تاثیری نداشته باشد.

زیرا افرادی مانند پاتاگونیانها، وجود دارند که ملودی های خود را منحصرا در سیلاب هام بی معنی می خوانند.

با این حال اثبات شده است که در اصل همیشه چنین نبوده است.

تأثیرات زبان روی ملودی باستان

تأثیرات زبان روی ملودی باستان

به طور عمومی، زبان مفصل بندی شده به شکل بندی تنی مفصل بندی شده منجر می شود.

تحت شرایط خاص، زبان می تواند تأثیرات دیگری بر شکل بندی های ملودیک داشته باشد.

زبانهای تنیای وجود دارد که در آنها اهمیت سیلابها بر حسب بسامدهای کلامی تغییر می کند.

زبان چینی نمونه ای کلاسیک از این زبان هاست.

از میان موسیقی های بدوی ای که ضبط فونوگرافیک شده اند

می توان برای مثال به موسیقی سیاه پوستان ایو را اشاره کرد

ملودی یک آهنگ در یک زبان تنی باید به شیوه ای خاص به حس زبان شناختی وفادار باشد

و بدین ترتیب فاصله های بندبند متمایز ایجاد کند.

همین اصل در باره زبان هایی نیز صدق می کند که هرچند زبان های تنی نیستند

اما در مقایسه با تکیه پویا (تكیه بازدمی”، یعنی در مقایسه با افزایش حجم تن بیشتر، تن سیلاب آکسان دار را بلند می کنند)،

تکیه موسیقایی» (تکیه بسامدداره) دارند.

زبان کلاسیک یونانی و نیز، با قطعیت کمتر، لاتین کلاسیک این ویژگی را داشتند

هرچند وجود تکیه نیست. موسیقایی در زبان کلاسیک یونانی مانند قبل به صورت بی قیدوشرط قطعی

 

تکیه زبانی قدیمی ترین بقایای باستان شناختی در موسیقی جوامع گذشته است

که می توان تاریخ آن را مشخص کرد. بقایای دیگر تاریخ قطعی و مشخصی ندارند.

آنچنان که کروسیوس اثبات کرده است، قدیمی ترین بخش موسیقایی، یعنی هیمن اولین آپولوی دلفی، از تكيه

زبان شناختی پیروی می کند، اما هیمن های مشابه باستانی مسمدس چنین نیستند.

حتی سیاه پوستان ایو، که زبان تنی دارند، به کمک ملودی، به شکلی پیوسته به حرکت زبانی تنی دست پیدا نمی کنند .

نیروهایی قوی وجود دارد که مانع از تطابق یک به یک بین زبان و ملودی می شود. گرایشی موسیقایی وجود دارد

که حرکتی یکسان را در کلمات متفاوت تکرار کنیم. از منظر زبان، ساختار استروفیک” یک ترانه باید، با لحن ثابتی، یکپارچگی زبان و ملوسه را از بین ببرد.

برای هلنیها، این یکپارچگی – آنچنان که در اصل وجود داشت – باید با بسط زبان به درون ابزاری بلاغی و ظریف ناپدید میشد.

این بسط موجب افول تکیه موسیقایی شد

در زبان سیاه پوستان ایو – به رغم کاهش ملودی گرایی که در بلندمدت تنها ماهیتا نسبی است و همچنین در زبانهای تنی روی میدهد

ربط زبان و ملودی ممکن است نظام موسیقایی را به سمت بسط فاصله های ثابت عقلانی سوق داده باشد.

در واقع، به نظر میرسد که به وجود آمدن فاصله های موسیقایی عقلانی برای افرادی که زبان تنی دارند طبیعی است.

 

کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .

شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .

همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.