نظرية تنالیته هلموتز
نظرية تنالیته هلموتز
تعیین دقیق بنیان تنالیته مدرن (سیستمی تنال که در ابتدا
بر مبنای اصول ملودیک یا مسافت بنا شده است) آسان نیست.
تدوین های نبوغ آمیزی که در کتاب ارزنده هلموتز بیان شده است دیگر با شواهد تجربی موجود مطابقت دقیقی ندارد .
حتی این فرض طرفداران هارمونی، که با استثنا کردن موسیقی بدوی،
کلیت ملودی گرایی در نهایت بر مبنای آکوردهای موشکافی شده قرار خواهد گرفت
به خوبی با واقعیت ها جور در نمی آید . فقط در این اواخر است
که دانش تجربی موجود، از طریق فونوگرام های موسیقی بدوی، مواد مقتضی را برای عرضه تصویر جامع تری از ریشه ها فراهم کرده است.
شواهدی که درباره طبیعت ملودی گرایی بدوی وجود دارد به س ختی با این پیش فرض که این موسیقی بر گامی صرفا طبیعت گرایانه مبتنی است مطابقت می کند.
برای مثال، در فنوگرام های پاتاگونیایی، مجال هایی، تا حد نیم پرده،
برای انحراف هایی در زیر و بم بودن صدا از گامی طبیعی وجود دارد.
با گستره ای از واریاسیون ها به مثابه تنی یکسان برخورد شده است . فقط در این اواخر است که تحلیل ها آن قدر توسعه پیدا کرده است
که می توان درباره امکانات نامحدود بیانگری در ملودی گرایی خالص مطالعه ای پیشرفته انجام داد.
در نهایت، جالب توجه ترین پرسش تعیین میزان اهمیتی است
که روابط تنی طبیعی تا این اندازه خالص به مثابه عنصری پویا در توسعه موسیقاییداشته است.
حتی امروز نیز این پرسش را باید در رابطه با موارد انضمامی فقط متخصصان، آن هم با احتیاط بسیار، پاسخ دهند.
آنچنان که هلموتز نشان داده است، می توان پرسید که آیا هارمونیکها نقشی در تحول موسیقی باستان داشته اند؟
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید
دیدگاهی ثبت نشده است