دانگ ، در موسیقی ایرانی چیست ؟
دانگ
برای خواندن دیگر مقالات آموزشی مفید ما عبارت مورد نظر خودرا اینجا جستجو کنید
هنگامی که چهار نغمه به صورت پی در پی در فاصله ی یک چهارم درست قرار می گیرند
ک دانگ به وجود می آید.
بنابراین، در یک دانگ چهار نغمه ی پی در پی وجود دارند که اولین . آخرین آنها به اندازه ی یک چهارم درست از یکدیگر فاصله دارند.
مثال: هریک از مجموعه نغمه های زیر یک دانگ تشکیل می دهند:
١. دو، ر، می، فا
۲. ر، میکرن، فا، سل
٣. لا، سی بمل، دو، ر
۴. میکرن، فا، سل، لاكرن
۵. سی، دو، ر، می
چند مثال دیگر به همین ترتیب می توانید بیاورید؟ سعی کنید.
به نظر می رسد تعداد مثال ها می توانند بسیار زیاد باشند
اما در نظر داشته باشید که در عمل، همه ی دانگهایی که به فکر شما می رسند کاربرد ندارند.
دانگهای فوق در موسیقی ایرانی غیر قابل تصورند
زیرا در اولی و سومی فاصله ی کوچک تر از بقیه (موسوم به ربع پرده) وجود دارد
و در دومی و چهارمی در فاصله ی بقیه به صورت پی در پی آمده اند. همانگونه که قبلا ذکر شد
فاصلهی موسوم به ربع پرده عملا در موسیقی ایرانی بسیار به ندرت استفاده می شود
(یا، به عبارت دیگر، فقط در شرایط خاصی قابل استفاده است و تسلسل دو فاصله ی بقیه نیز ناملایم به حساب می آید.
در نتیجه باید گفت دانگ های موسیقی ایرانی فقط از تسلسل فاصله های طنینی، مجتب، بقیه و بیش طنینی به وجود می آیند،
به طوری که هرگز دو بقیهی متوالی در آنها به کار برده نمی شوند.
دیدگاهی ثبت نشده است