پنتاتونیزم و مسئله نیم پرده در پنتاتونیزم


در پنتاتونیزم اغلب می توان خصیصه موسیقایی پرهیز از نیم پرده را مشاهده کرد

پنتاتونیزم و مسئله نیم پرده در پنتاتونیزم

برای شناخت بهتر این مطلب می توانید مقالاتی در این زمینه كه در سایت منتشر شده مطالعه كنید 

استدلال می کنند که این خودداری و موسیقایی آن است.

اصل کروماتیزم نه فقط برای موسیقیدانان كل قدیمی بلکه برای شاعران تراژیک قدیم یونان نیز منزجر کننده بوده است

در فرهنگ موسیقایی بورژوایی کنفوسیوسی ها نیز مانند فرهنگ عقلانی از آن منزجر بوده اند.

ژاپنی هایی که سازمانی فئودالی داشته اند

و نیز مردم آسیا قويا برای برخورداری از بیانی پرشور خود را وقف کروماتیزم کردند .

به هر حال، چینی ها، آمانیتیها، کامبوجیها و جاوه ایها – یعنی در گام های سلندرو

به طور مشابه از کروماتيزم و همه آکوردهای مینور بیزارند .

به هیچ وجه قطعی نیست که گام های پنتاتونیک، در همه جا، از انواع دیگر قدیمی تر باشند.

خلاف انتظار نیست که آنها را در کنار دیگر انواع گام های غنی تر بیابیم.

گامهای ناقص بیشمار هندوها، که به موازات زنجیره های کامل اکتاو ظاهر می شوند

فقط کمی به پنتاتونیزم معمولی شباهت دارند .

اینکه آنها تا چه اندازه حاصل تغییردهندگی ها و تحریف های گام های پنتاتونیک هستند قابل تحقیق نیست.

در بیشتر موارد، به نظر می رسد که گامهای پنتاتونیک، حداقل وقتی که آنها را با گام های کنونی مقایسه کنیم، عصر باشکوه تری داشته اند.

پنتاتونیزم را در موسیقی سرخپوستان چیپوا” (بر اساس فنوگرامهای دنزمور )

و نیز در هیمن های آیینی، که به طور طبیعی در خالص ترین شکل خود حفظ شده اند، می توان یافت

نمی توان با قطعیت گفت که تا چه اندازه تعلق به پنتاتونیزم و پرهیز آن از نیم پرده حتی در موسیقی هنری به خاطر خرافه است. در چین

 

بنیانهای عقلانی باعث بیزاری از نیم پرده شد

 

از طرف دیگر، ثابت نشده است که در موسیقی واقعا بدوی

یعنی موسیقی غیرتنال و یا موسیقی ای که عقلانیت اندکی را از سر گذرانده است

از نیم پرده پرهیز می کنند. فنوگرامهای ملودی های سیاهان خلاف این قضیه را نشان می دهد.

بنابراین در مباحث اخیر مستقیما بیان می شود که دلیل اصلی وجود پنتاتونیزم پرهیز از حرکت نیم پرده است. ب

رای مثال، موضع هلموتز چنین است .

هلموتز فرض ساده ای دارد مبنی بر اینکه در موسیقی بدوی، وقفه ای اولیه در زنجیره های تنی مرتبط با نت پایه در درجه های بعدی روی می دهد.

به هر حال، تحلیل موسیقی بدوی نشان میدهد که این قضیه غیرمحتمل است.

به رغم این، پنتاتونیزم اغلب با چنین موتیفی یافت میشود (گام ، C ، a – flat ، 9 ، 6 ، d – flat، که در برابر گام چینی ، ، ، ، c da قرار دارد.

گام پلاگ متأخر در جاوه هفت حرکت دارد، اما گام عادی پنج حرکت دارد.

در گام ژاپنی، درون افاصله چهارم فاصله ای نیم پرده کنار سومی خالی قرار دارد .

با این حال، وقتی که پنتاتونیزم را با آنهمیتونیک مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد

که این حالت را فقط در موارد کمی، برای مثال، در پنتاتونیزم سرخپوستان آمریکای شمالی می توان یافت.

 

پنتاتونیزم و مسئله نیم پرده در پنتاتونیزم

منبع : بنیان های عقلانی موسیقی اثر مارك وبر

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.