تمپو در موسیقی به چه معناست؟
تمپو چیست ؟
ضربها ممکن است تند یا گند باشند. سرعت اجرای ضربها که ضرباهنگ اساسی موسیقی را شکل می دهد، تمپو نامیده می شود.
یک تمپوی تند، حسی از نیرو و پویایی و هیجان همراه دارد. تمپوی کند اغلب در ایجاد حالتی باوقار، تغزلی و آرام مؤثر است. چنین همخوانی هایی ریشه در شیوه احساس و عملکرد ما دارند. در هنگام هیجان، قلبمان تندتر از هنگام آرامش می تپد و به گفتار و حرکت هایی تندتر گرایش داریم.
نشانه تمپو به طور معمول در آغاز قطعه می آید. تمپو نیز مانند دینامیک با اصطلاح هایی ایتالیایی (که با حروف سیاه ایرانی نشان داده شده اند) نمایانده می شود:
لارگو (بسیار کند، فراخ)……….largo
گراوه (بسیار کند، باوقار)……………….Grave
آداجو (کند)……………………Adagio
آندانته (گیر معتدل، با ضرباهنگ گام زدن)………………….andante
مدراتو (معتدل)……………..moderato
آلگرتو (تنلي معتدل)………………………Allegretto
آلگرو (تند)…………………allegro
ويواجه (سرزنده و چالاک)……………..vivace
پرستو (بسیار تند)…………………presto
پرستیسیمو (هرچه تندتر)…………………….prestissimo
گاه واژه هایی توصیفی که نشانگر کیفیت اجرا هستند نیز بر این اصطلاحها افزوده می شوند
تا اشاره ای مشخص تر به حالت و تمپوی موسیقی داشته باشند. از این میان، دو واژه که رواج بیشتری دارند عبارتند از molto ( مولتو؛ خیلی، زیاد) و non troppo (نتروپو؛ نه خیلی زیاد). به این ترتیب می توان ترکیب هایی مانند allegro molto ( آلگرو مولتو، خیلی تند) یا allegro ma non troppo ( الگرو ما ئن تروپو، تند اما نه خیلی زیاد) نیز ساخت..
تمام این نشانه ها نیز مانند نشانه های دینامیک تقریبی و نسبی هستند.
برای نمونه، ممکن است نوازنده ای یک قطعه با نشانه تمپوی اندانته را تندتر از نوازنده ای دیگر اجرا کند. هر اجراکننده با در نظر گرفتن این نشانه ها، به عنوان راهنمای اجرا، تمپوی مناسب را اختیار می کند.
تمپوی (صحیح) تمپویی یکتا نیست.
اجراهای مختلف یک قطعه با تمپوهایی اندک متفاوت می توانند به یک اندازه رضایت بخش باشند.
تمپو در سراسر قطعه همیشه یکسان و ثابت نیست. تند کردن تدریجی تمپو با اصطلاح accelerando( چله راندو؛ به معنی تند شدن) و کند کردن تدریجی آن با اصطلاح ritardando ریتارداند و با کند شدن نمایانده می شود. آچله راندو به ویژه هنگامی که با اوج گیری به سوی صداهای زیر و افزایش دینامیک همراه باشد، بر هیجان موسیقی می افزاید و ریتارداندو با کاهش تنش و فرا رسیدن پایان همخوانی دارد.
از حدود ۱۸۱۶ آهنگسازان توانسته اند نشانه های تمپو را به طور دقیق به کمک مترونوم مشخص کنند، مترونوم وسیله ای ساده است که صداهایی تیک تاک مانند یا پالس هایی نوری را به طور منظم و با سرعتی قابل تنظیم ایجاد می کند. اعداد نشانه مترونوم، اشاره به تعداد دقیق ضربه ها در دقیقه دارند. برای نمونه می توان تمپوی آندانته را با نشانه مترونومی 60 و تمپوی آلگرو را با نشانه مترونومی 116 مشخص کرد.
دیدگاهی ثبت نشده است