ساعت و مقدار تمرین موسیقی
ساعت و مقدار تمرین
بصورت کلی در هر زمینه آموزشی ارائه کردن یک متد مشترک بدون تغییر
برای همه هنرجو ها یک مسئله اشتباه به حساب میاید
برای مثال کتاب آموزشی یک ساز را از دروس ابتدایی بدون هیچ تغییری در روند و … آموزش دادن به دلایل مختلفی یک نو آموزش اشتباه به حساب میاید چرا که هر هنرجو با هنرجوی دیگر از نظرهای مختلفی متفاوت است
و ارائه کردن یک متد مشترک بدون تغییر و تشخیص توسط مدرس ، مثل
این است که برای همه ی کسانی که درد در ناحیه پا دارند یک دارو تجویز
شود .
تدریس از روی کتاب ایراد نیست اما مدرس باید دقت کند که برای مثال هنرجویی که در نواختن قطعات سرعتی مشکل دارد یا ضعفی در مقطعی از نوازندگی دارد تمرین های مخصوص آن ضعف را به او تدریس کند یا در یک کتاب با توجه به شرایط هنرجو از قبیل روحیه شخص ، شرایط زندگی فرد ، علایق او ، قطعات را به او تدریس کند .
برای مثال : در مقطعی ممکن است نواختن قطعات یکسان و شبیه هم برای هنرجویی که همه قطعات آرام و ریتمیک را خوب می نوازد وقت تلف کردن باشد ، پس مدرس تشخیص می دهد که دو قطعه اینده در کتاب را فعلا به این
هنرجو تدریس نکند و قطعه های بعد را تدریس کند .
به همین دلیل
همه نوشته های موجود در کتاب برای همه به صورت مساوی پاسخ مثبتی
نخواهد داشت ، ولی شواهد بر روی اکثریت امتحان شده است .
روش های تمرین و تدریس به طور کلی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند
ما سعی داریم کلیات را بررسی کنیم تا ناچار وارد بحث پیچیده تدریس نشویم .
ساعت و مدت زمان تمرین
بدلایل علمی مختلفی از جمله زمان ترشح هورمون های استرس زا (در ادامه
بصورت مفصلتر بررسی خواهند شد) ساعت تمرین مفید را صبح ها ساعت 8 تا ده و ظهر ها ساعت 3 تا 5 و شب ها ساعت 8 به بعد می دانیم
هر چند یک نوازنده در طول روز ممکن است بار ها تمرین کند
اما تمرین مفید و تاثیر گزار بیشتر در این زمان ها خواهد بود چرا که بیشترین درصد فراگیری مطالب در زمان آرامش ، یعنی زمانی که هرمون های استرس در بدن کم شده باشند صورت می گیرد .
دقت کنید تمرین در زمان های زیر پیشنهاد نمی شود :
-زمانی که وقت اندک است و شما در انتظار کار یا اتفاق مهمی هستید
-زمانی که بی حوصله هستید
-بلافاصله پس از خوردن غذا
-زمان اندک قبل از حضور در کلاس
-زمانی که در شرایط بد روحی ودر حالت افسرده هستید
-زمانی که عصبانی هستید
-زمانی که خسته هستید
بطور کلی هیچ مدت زمان دقیقی برای تمرین نمی توان به هنرجو ها عنوان کرد
زیرا که هر هنرجو نسبت به توانایی دریافت خود ممکن است در مدت زمان
کوتاه تر یا بلندتری مطلبی را فرا بگیرد .
پیشنهاد کلی ما در این مورد این است که به جای مدت زمان زیاد تمرین
سعی بر درست تمرین کردن داشته باشید
برای مثال تک به تک نت های قطعه را قبل از تمرین خوب بشنوید تا ریتم و مقدار کشش ها وارد ضمیر ناخداگاه شما شوند و شما ناخداگاه آن ملودی را
زمزمه کنید .
یا اینکه با مترونوم تمرین کنید یا …
اما مدت زمان تمرین خود را ملاک درست تمرین کردن قرار ندهید ، قطعا
نتیجه ای که از تمرین می گیرید مهم است و اینکه با افتخار بگویید من روزی 8 ساعت تمرین می کنم ، مهم نیست .
هرگز آنقدر تمرین نکنید که به بدن خود آسیب بزنید …
سلامت شما همیشه در اولویت است و اگر در تمرین هر سازی احساس درد شدید کردید به سرعت تمرین خود را متوقف کنید ، مثال های فراوانی از نوازندگانی که به همین دلیل آسیب های جبران نا پزیری به بدن خود وارد کرده اند
موجود است .
ناگفته نماند معمولا احساس درد در هنگام تمرین موسیقی نتیجه استایل بد
نشستن یا گرفتن ساز است که باید تصحیح شود .
شما باید از تمرین خود لذت ببرید نه اینکه به شما احساس بدی القا کند .
همانطور که گفتیم پیشنهاد های ما ممکن است بر روی همه هنرجو ها پاسخ
یکسانی ندهد اما شواهد نشاند داده است بر روی اکثریت هنرجو ها تاثییرات مفید خواهد داشت .
دقت داشته باشید که تمرینات خود را در طول روز تقسیم بندی کنید
تا جای ممکن تمرینات خود را وعده وعده کنید مثلا سه وعده در روز
با اینکار تمرینات شما بهتر ملکه ذهنتان می شوند ، و ناخداگاه بدن ادامه قطعه را اجرا می کند ، همچنین این روش برای درک بهتر ریتم بسیار کاربرد دارد .
نکته آخر اینکه :
دقت داشته باشید جهت آسیب نزدن به بدن خود ، حتما و حتما
بدن خود را قبل از تمرین گرم کنید ، به هر طریقی
بعضی سازها مانند هارمونیکا و فلوت باید با چند دمش و مکش اهسته بدن خود را برای اجرای قطعات سریع آماده کنید (آماده سازی بدن شما مراحلی
جدا از گرم کردن ساز دارد)
گرم نکردن ممکن است آسیب های خیلی شدید و جبران نا پزیری به شما وارد کند .
مقدار تمرین
منبع : کتاب تمرین تا اجرای زنده اثر سبحان حیدری
کپی بدون لینک به این صفحه ممنوع می باشد .
دیدگاهی ثبت نشده است