پیدایش گام های کوچک (آموزش تِئوری موسیقی)


پیدایش گام های کوچک (مینُر) دیاتنیک

همان طور که در گام های بزرگ دیاتنیک، گام «د ی بزرگ، نمونه قرار گرفت، به همان ترتیب در گام های کوچک دیانیک نیز گام الای کوچک (نسبی ڈی بزرگ) نمونه قرار داده می شود و گام های می کوچک (دارای یک دی یز) و «سي» کوچک (دارای ۲ دی یز) و غیره تا هفت دی یز و گام های «رهای کوچک (دارای یک بمل) و «شل» کوچک دارای ۲ بمل) و غیره تا هفت بمل حاصل می شود.

مایه شناسی گام های کوچک (مینُر)

نیک هر گام کوچک دی یزدار، یک فاصله ی دوم بزرگ، پایین تر از آخرین دی یز آن است، یعنی اگر از آخرین دی یز، یک فاصلهی دوم بزرگ پایین بروند به یک گام کوچک و به عکس اگر از نیک گام کوچک، یک فاصله ی دوم بزرگ بالا بروند به آخرین دی یز آن می رسند.

نیک هر گام کوچک بمل دار، یک فاصله ی سوم بزرگ، بالاتر از آخرين بمل آن است، یعنی اگر از آخرین بمل، یک فاصلهی سوم بزرگ بالا بروند به تنیک گام کوچک و به عکس اگر از یک کام کوچک یک فاصله ی سوم بزرگ پایین بروند به آخرین بِمُل آن می رسند.

خرید کتاب آموزش تئوری موسیقی مصطفی کمال پرتراب از سایت ماهور آرت

برای پیدا کردن علامت های عرضی (فرعی) گام های کوچک، اگر از تُنیک نیم پرده پردهی دیاتُنیک پایین بیایند به علامت عرضي (فرعی)

گام کوچک هماهنگ میرسند و اگر از تُنیک فاصله ی دوم کوچک و فاصله سوم کوچک، پایین بیایند. علامت های عرضي (فرعی) گام کوچک بالا رونده ی ملُدیک پیدا می شود.

توضیح: گام کوچک پایین رونده ملُدیک علامت عرضی (فرعی) ندارد و مانند گام طبیعی (تُثریک) است.

گام های مترادف (اِن هارمُنیک یا آنارمُنیک)

دو گام را وقتی مترادف گویند که بر روي ساز پیانُ دارای نام های مختلف و صداهای واحدی باشند.

در بین گام های بزرگ، تا هفت دی یز و هفت بمل، گام د دی یز» بزرگ، دارای هفت دی یز، با «ر بمل» بزرگ داراي پنج بمل و گام «فا دی یز» بزرگ، دارای شش دی یز، با «سُل بمل» بزرگ دارای شش بل و گام «سی» بزرگ، دارای پنج دی یز با «د بِمُل» بزرگ، دارای هفت بمل، هردو آنارمُنیک هستند.

در بین گام های کوچک تا هفت دی یز و هفت بمل، گام «لا دی یز» کوچک دارای هفت «دی یز» با «سی بمل» کوچک دارای پنج بمل و گام «ر دی یز» کوچک دارای شش دی یز با «می بل» کوچک، دارای شش بمل و گام «شل دی یز» کوچک دارای پنج دی یز با لا يمل» کوچک، دارای هفت بمل، هر دو مترادف هستند.

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.