تأثیرگذارترین گروه تاریخ راک (بیتل ها)


بیتل ها

بیتل ها پل مک کارتنی، جان لنن و جورج هریسن («آواز خوان گیتاریست» ها) و رینگو استار کوبه ای نواز- تأثیرگذارترین گروه تاریخ راک بوده اند.

موسیقی، مدل مو، لباس و شیوه زندگی آنها در سراسر جهان تقلید شد و به ظهور پدیدهای مشهور به بیتلیسم انجامید.

هر چهار نفر بیتل ها در سال های نخست دهه ۱۹۴۰ در لیورپول انگلستان زاده شدند

و در نوجوانی درس و مدرسه را رها کردند تا خود را وقف موسیقی راک کنند.

جان لنن و ل مک کارتنی، آواز نویسان اصلی گروه، کار با یکدیگر را در ۱۹۵۶ آغاز کردند

و حدود دو سال بعد، هریسن به آنان پیوست. در ۱۹۶۲، رینگو استار کوبه ای نواز تازه آنان شد.

این گروه با اجراهایی در هامبورگ آلمان و لیورپول، بندری که دریانوردان تازه ترین صفحه های راک آمریکایی

ریتم و بلوز و موسیقی بومی و موسیقی سرزمین های غرب آمریکا را با خود به آنجا می آوردند.

تجربه اندوخت. بیتل ها در ۱۹۶۱ نخستین صفحه خود را ضبط کردند و در ۱۹۶۳ بود که سرآمد گروه های راک انگلستان شدند.

در ۱۹۶۴ در ایالات متحد موفقیتی چشمگیر نصیبشان شد، در همه جا صفحه های گروه های همقطار را از رونق انداختند

و بازار صفحه را تسخیر کردند. شنوندگان اجراهای زنده آنها به شوری عصبی دچار می شدند

و پلیس ناگزیر از مراقبت از آنان در برابر شنوندگان بود. عروسک، کلاه گیس، عرق گیر و ژاکت بیتلی بازار را پر کرد.

بیتل ها علاوه بر ضبط مداوم صفحه هایی موفق، چندین فیلم بسیار موفق مانند

Help ! A Hard Day ‘ s Night و Yellow Submarine نیز ساختند.

Beatles

Beatles

بیتل ها در ۱۹۶۶ از سفر برای اجرای برنامه دست کشیدند

تصمیمی که شاید به سبب دسترسی آنها به خیال انگیز ترین جلوه های صوتی در استودیوی ضبط بود

جلوه هایی که امکان باز آفرینی آنها در اجرای زنده وجود نداشت. آنها چندین سال خود را وقف ضبط صفحه کردند و آلبوم هایی LP، مانند

Sgt  Pepper ‘ s Lonely Hearts Club Band (۱۹۶۷)، The Beatles ، ( ۱۹۶۷ ) Magical Mystery Tour (۱۹۷۸:

آلبومی دو صفحه ای با نام مستعار « آلبوم سفید») و Abbey Road(۱۹۶۹) را پدید آوردند.

در ۱۹۷۰ اعضای گروه از یکدیگر جدا شدند تا هرکدام راه و رسم حرفه ای خود را پیش گیرند. مرگ جان لنن به ضرب گلوله در ۱۹۸۰، گویی نمادی از پایان یک دوران بود.

سبک بسیار بدیع بیتل ها برگرفته از منابعی متنوع شامل بلوزهای سنتی، ریتم و بلوز چاک بری

راک اند رول الویس پریسلی، ترانه های عامیانه انگلیسی و شعرهای باب دیلن بود.

نفوذ مذهب های هندی، هریسن را به استفاده از سیتار سوق داد و دوره کوتاه تجربه بیتل ها با مخدرهای توهم زا در برخی از آوازهای ۱۹۶۷ آنها بازتاب یافته است.

بیتل ها در آغاز چنان در تکاپوی نوآوری بودند که آگاهانه به حذف کلیشه های ملودی و هارمونی از آوازهایشان پرداختند.

سبک آنها با هر آلبوم پیوسته تکامل یافت و پیچیده تر شد.

Beatles

Beatles

آزادی بیتل ها در آواز، کیفیتی سبکبال و خودجوش را پدید می آورد

 

و شعرهای لنن و مک کارتنی نیز اغلب نوآورانه بودند. این آوازها اغلب به جای تکیه بر گام های ماژور و مینور بر مبنای مدها ساخته می شدند

و واژگان هارمونیک آنها غنایی بیش از اغلب آثار راک داشت. این آوازها گاه دارای تغییر وزن و عبارت هایی با طولهای نامنظم هستند.

چشمگیرتر از همه، استفاده بیتل ها از صداهایی متنوع – الکترونیک و غیرالکترونیک است

که پیش از آن مناسبتی با موسیقی راک نداشتند. بسیاری از این جلوه های بدیع صوتی را می توان در آلبوم LP آنها با نام

Sgt . Pepper ‘ s Lonely Hearts Club Band شنید.

SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND

این آلبوم که با صفحه ای LP ارائه شد، یکی از عالی ترین دستاوردهای بیتل ها و نقطه عطفی در تاریخ موسیقی راک است.

این آلبوم یکی از نخستین صفحه های راک بود که به صورت یک سیکل یکپارچه آوازی تنظیم شده بود

و شعرهای آن چنان درخور توجه بود که بر جلد آلبوم چاپ شد

سیزده آواز این سیکل به مدد نمایشی مجازی در یک تالار موسیقی انسجام

می یابند، تالاری که در آن شنوندگان با تماشای تنوعی گیج کننده از پرده های نمایشی گوناگون سرگرم می شوند.

دو آواز اول به شنوندگان حاضر در تالار اشاره دارد و در آن ها همهمة جمعیت، نوای جدای سازها، کف زدن و صدای سازهای برنجی دسته St

. Pepper را می شنویم. آخرین آواز روی اول صفحه (Being for the Benefit of Mr

. Kite

) شنوندگان را | از اجرایی شبانگاهی خبر می دهد.

پس از آواز Within You Without Yout، که آغازگر روی دوم صفحه است

غریو خنده حاضران در تالار را می شنویم. بازگشت آواز Sgt

. Pepper ‘ s Lonely Hearts Club که آغازگر صفحه بود و این بار به عنوان آواز بعدی تا پایان آلبوم آمده

و نیز نبود مکث میان دو آواز اول و سه آواز آخر، نقشی مهم در انسجام موسیقایی آلبوم دارد.

 

کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .

شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .

همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.