فیزیك صوت (زیر بمی ، فركانس)


فیزیك صوت (زیر بمی ، فركانس)

صداها هر روز گوش ما را آماج قرار می دهند، صداهایی مانند

سر و صدای عبور وسایل نقلیه و بوق اتومبیل های خنده کودک، پارس سگ و ترنم باران از راه این صداها است

که آنچه را رخ می دهد در می یابیم؛ برای برقراری ارتباط با محیط خود به صداها نیاز داریم.

فیزیك صوت

فیزیك صوت

فیزیك صوت (زیر بمی ، فركانس)

با گوش دادن به گفتار، فریاد و صدای خنده دیگران، آموخته ایم که دریابیم آنها به چه می اندیشند

و چه احساسی دارند. اما سکوت و نبود صدا نیز می تواند گویا باشد.

هنگامی که هیچ صدایی در خیابان نمی شنویم، می فهمیم که اتومبیلی نمی گذرد.

هنگامی که کسی پاسخ پرسشی را نمی دهد و یا جمله ای را ناتمام می گذارد،

توجهمان بی درنگ جلب می شود و از سکوت او برداشتی می کنیم.

صداها ممکن است به گوش ما خوشایند یا ناخوشایند باشند.

خوشبختانه می توانیم حواسمان را به صداهایی خاص معطوف کنیم و آنهایی را که برایمان جالب نیستند ناشنیده بگذاریم.

در یک مهمانی، اگر بخواهیم می توانیم صدای کسانی را که نزدیکمان هستند ناشنیده بگیریم

و توجه خود را به گفتگویی که آن سوی اتاق جریان دارد معطوف کنیم.

 

 

شاید مقصود جان کیجا (۱۹۹۲-۱۹۱۲) در اثرش با عنوان «چهار دقیقه و سی و سه ثانیه»

که در آن پیانیست به مدت ۴ دقیقه و ۳۳ ثانیه در برابر پیانو نشسته و هیچ چیز نمی نوازد، نمایاندن همین نکته باشد.

سکوت، شنوندگان را وامی دارد تا متوجه تمام سر و صداهای محیط یا صداهایی شوند که خود پدید می آورند.

به تعبیری، شنوندگان این قطعه را «می آفرینند».

 

برای درک این تأثیر، به صداهای که در همین لحظه سکوت پیرامون شما را انباشته است گوش دهید.

صداهایی که می شنویم چه هستند؟ «صوت» چیست؟ چه چیز آن را پدید می آورد و ما چگونه آن را می شنویم؟

صوت با نوسان یک شیء، مانند میزی که بر آن مشت کوبیده

یا سیمی که بر آن زخمه زده شده باشد، پدید می آید.

نوسان ها از راه یک واسطه ، به طور معمول هوا، به گوش ما منتقل می شوند.

بر اثر این نوسانها پرده گوش به نوسان در می آید و پیام های عصبی یا سیگنال هایی به مغز گسیل می شوند.

در مغز، پیام های عصبی دستچین، منظم و تفسیر می شوند.

موسیقی، بخشی از این جهان صوتی، و هنری است

مبتنی بر نظام اصوات در قالب زمان موسیقی را از راه شناخت چهار ویژگی بنیادی صداهای موسیقایی، یعنی :

زیر و بم (یا ارتفاع صوت) ، دینامیک (شدت صوت)، رنگ صوتی و کششه (مدت تداوم صوت)

از صداهای دیگر متمایز می سازیم.

فیزیك صوت (زیر بمی ، فركانس)

 

سایت موسیقی ماهور

منبع : درك و دریافت موسیقی اثر راجر كیمی ین

كپی بدون ذكر منبع ممنوع می باشد .

این سایت سرشار از مقالات كاربردی و مفید است ، در صورت تمایل از دیگر مقالات ما دیدن كنید .

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.