پیشنهاد ها ، اجرای زنده
تا اینجا بخش هایی از كتاب تمرین تا اجرای زنده را منتشر كرده ایم و شما می توانید این بخش های را از این قسمت مطالعه كنید :
موسیقی را چگونه تمرین كنیم ؟
اكنون به دیگر بخش این كتاب را با شما به اشتراك می گذاریم :
به چه اجرا هایی می توان اجرای زنده گفت ؟
بطور کلی محدودیتی در تعداد مخاطب وجود ندارد .
برای مثال نقل شده است که فرانسیسکو تارگا ، نوازنده و اهنگساز مطرح در اواخر عمر خود اجراهایی با ظرفیت 20 نفر انجام می داده است و این نشانکر این است که هرگز تعداد زیاد مخاطب در اجرای زنده ملاک بر
سطح بالای آن اجرا نیست . همین حالا هم نوازندگان بسیار بزرگی هستند که اجراهای خصوصی و با تعداد کم مخاطب برگزار می کنند .
ولی بطور معمولا اجرایی را می توان اجرای زنده گفت که حداقل ده مخالطب داشته باشد ، این اجرا ها می تواند اجرای یک هنرجو در یک کارگاه با شد یا در کلاس برای همه همکلاسی هایش ، البته با توجه به رعایت کردن اصول یک اجرای زنده (اجرای یک قطعه از ابتدا تا انتها و…)
پیشنهادات برای اجرای زنده
برای یک هنرجو اجرا در هر اجرای زنده ای پیشنهاد می شود در واقع یک هنرجو باید مدام در حال کسب تجربه باشد و تشنه ی اجرای زنده ، با توجه به اینکه در ایران تعداد اجراهای زنده یا در واقع پیشنهاد ها برای اجرای زنده بسیار کم است ، یک هنرجو باید هر اجرای زنده ای را از دست ندهد و به دنبال کسب تجربه بارها و بارها اجرای زنده کند .اما برای یک نوازنده یا مدرس داستان کمی متفاوت تر است
گاهی اجرای زنده ای پیشنهاد می شود که نباید آن را قبول کرد
برای مثال :
-اجراهای سیاسی : اجراهای سیاسی هویت آزاد یک هنرمند را تحت تاثییر قرار می دهد و مشخصا اهدافی جدا از هنر در این اجراهاست که باید از انها دوری کرد همانطور که فیلسوف بزرگ آرتور شوپنهاور می گوید : موسیقی عالی ترین هنرهاست ، زیرا کمتر از دیگر هنرها به زدوبندهای غیر هنری آلوده می شود .
-اجرایی که شان نوازنده رعایت نمی شود :
برای شما هم پیش آمده است که ببینید هنگامی که نوازنده در حال اجرا است میان حاضرین خوردنی پخش شود یا انکه همزمان با اجرای یک قطعه اشخاصی کاملا بی توجه به موسیقی آزادانه در سالن حرکت میکنند و حرف می زنند ، قطعا پیشنهاد نمی شود یک نوازنده در این اجراها به اجرا بپردازد .
-زمانی که امکانات فراهم نیست
برای اجرای یک گروه 8 نفره مشخصا 8 میکروفن یا سیم دریافت کننده
صدا بصورت مستقیم نیاز است ، زمانی که این امکانات در سالن نیست بهتر است کلا اجرا نکنید ، زیرا نبود امکانات یا سیستم صوتی بد می تواند تمام
زحمات شما را به باد دهد .
شایسته است که قبل از اینکه قول اجرا را با مدیران برنامه بدهید این
مسائل را چک کنید .
البته این مورد می تواند خیلی گسترده باشد ، نه تنها سیستم صوتی ، بلکه
امکانات حمل و نقل و …. نیز جز همین اماکانات برای اجرا محصوب می شود .
اجرا در اینگونه شرایط می تواند پشیمانی زیادی به بار بیاورد به شکلی که
نوازنده دیگر هرگز تن به اجرای زنده ندهد ، پس اگر در دوران هنرجویی سرایطی اینچنین در یک اجرا را تجربه کرده باشید می دانید که اصلا دوست
ندارید دوباره آن را تجربه کنید .
منبع : كتاب از تمرین تا اجرای زنده اثر سبحان حیدری
دیدگاهی ثبت نشده است