موسیقی قرن بیستم
داستان موسیقی در قرن بیستم عمدتا ماجراهای کشفیات و تجربیاتی است
که در نهایت به پیدایش تنوع خیره کننده ای از گرایش ها و تکنیک های جدید
و در مواردی صداهایی به کلی متفاوت منتهی شد
همه ی این عوامل در کنار هم سبب شدند
این دوره به صورت یکی از مهیج ترین دوران تاریخ موسیقی درآید.
همزمان با پیدایش هر جریان تازه، «عنوانی» برای توصیف آن به وجود می آمد
که منجر به پیدایش مجموعهی گیج کننده ای از «ایسم»ها و «الیته»ها شد! چنان که خواهیم دید
غالب این گرایش ها در یک موضوع اشتراک دارند و آن، واکنشی آگاهانه به سبک رمانتیک قرن نوزدهم است.
این موضوع سبب شده است برخی منتقدان، این موسیقی ها را «ضد رمانتیک» توصیف کنند.
مهم ترین گرایش ها و تکنیک ها در موسیقی قرن بیستم عبارت اند از:
امپرسیونیسم
قرن بیستم
آتونالیته
میکروتونالیته
اکسپرسیونیسم
موسیقی کنکرت
ملی گرایی
موسیقی نقطه پردازانه
موسیقی الکترونیک
تاثیرات جاز
سریالیسم
سریال مطلق
موسیقی شانس
نئوکلاسیسیسم
پلی تونالیته
با این حال، همه ی آهنگسازان قرن بیستم از تکنیک های افراطی استفاده نمی کردند.
بعضی از ایشان به تصنیف موسیقی به شیوه ای پرداختند که اصولا شکل پر حرارت از موسیقی رمانتیک است
و دیسونانس ها و چالاکی ریتمیک تا حدی در آن تزریق شده اند و به وضوح مشخص است که موسیقی به قرن بیستم تعلق دارد.
آهنگساز انگلیسی، ویلیام والتون (به خصوص در کنسرتوهایش برای ویولا ویولن و ویولن سل و آهنگساز آمریکایی،
ساموئل باربر ، نمونه هایی از این دست آهنگسازان هستند.
آهنگسازان دیگری نیز وجود دارند که در این رده بندی قرار نمی گیرند –
مگر آنکه «ستت گرا» قلمداد شوند زیرا این آهنگسازان سبکی متمایز و شخصی به وجود آورده اند
که عمدتا مبتنی بر سنت های موسیقایی گذشته است. بنجامین بریتن یکی از این آهنگسازان است
که از گرایش های متداول پیروی نکرده و در عوض به کار با عناصر پایه و آشنای موسیقایی ادامه داده است.
او این عناصر را به شیوه هایی جدید و غالبا غیر منتظره ارائه می کند و به نتایجی بدیع، خیال انگیز و بسیار خالص دست می یابد.
از میان بهترین آثار او به سرناد برای صدای تنور
هورن و سازهای زهی؛ پرای پیتر گریمز ، سمفونی بهاره و رکویم جنگ می توان اشاره کرد. .
اگرچه همه ی دوره های گذشته ی موسیقی می توانند با سبک کلی یگانه ای برای هر دوره مشخص شوند
که برای تمام آهنگسازان آن دوره عمومیت داشته باشد
اما حاصل گرایش های بسیار متفاوتی که در کار آهنگسازان قرن بیستم به چشم می خورد،
در واقع آمیزهای پیچیده از سبک های مختلف است. اگر به مطالعه ی چهار عنصر اصلی موسیقی
ملودی، هارمونی، ریتم و رنگ صوتی ] بپردازیم،
ویژگی ها یا نشانه های شبکی بسیاری در هر کدام از این موارد خواهیم یافت که بیانگر یک قطعه موسیقی از قرن بیستم اند:
ملودیها معمولا دارای پرش های بزرگ، غالبا با استفاده از فواصل کروماتیک
و دسو نانس، زاویه دار و تیز، و کوتاه و مقطع – نه طولانی و پیچ در پیچ – هستند؛ از گلیساندوها
( «شر خوردن» از یک نت به نتی دیگر) ممکن است استفاده شود
و در برخی قطعات، عنصر ملودی ممکن است به طور کامل حذف شود.
هارمونیها دیسونانس های شدید، افزایش نسبت آکوردهای نامطبوع به مطبوع
(گاه از آکوردهای مطبوع به کلی پرهیز می شود) و خوشه های صوتی (نتهای همسایه که
همزمان اجرا می شوند) ممکن است استفاده شوند.
ریتم ها قوی و پر انرژی هستند؛ از سنگپا به وفور استفاده می شود
(تکیه ی شدید بر قسمت ضعیف ضرب)؛ مترهای نامتعارف، مانند میزان های پنج یا هفت ضربی
(که غالبا ریشه در موسیقی محلی دارند)؛
تغییر متر از یک میزان به میزان بعد؛ پلی ریتم ها ( پلی آن یک به معنی «بسیار»)
چند ریتم یا متر مختلف که همزمان با هم پیش می روند و نتیجه ی
«کنترپوان ریتمی» است؛ استفاده از تمهیدات آستيناتو (تکرار مکرر)
و یا «ریتم های حرکتی» پرانرژی که با استفاده از آن، آهنگساز موسیقی را بی وقفه پیش می راند.
رنگ های صوتی توجه بیش از پیش به رنگ های صوتی و در نتیجه
گنجاندن صداهایی غریب و نامتعارف در موسیقی؛ تضادهایی شدید
و گاه انفجاری؛ گسترش بخش کوبه ای و تکیه بر صداهای کوبشی به طور کلی
صداهایی ناآشنا از سازهای آشنا، مانند اجرای نت های انتهایی محدوده ی صوتی ساز،
جلوه های صوتی سازهای بادی برنجی سوردین داره و جلوه های صوتی جدید از سازهای زهی
مانند آرشه کشیدن پشت خرک و یا ضربه زدن به بدنه ی ساز با پاشنهی آرشه؛ و صداهایی کاملا جدید
مانند آنهایی که با استفاده از وسایل الکترونیک و نوار مغناطیسی به دست می آیند.
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .
دیدگاهی ثبت نشده است