موسیقی باروک
تا کنون موسیقی قرون وسطا و رنسانس را معرفی کردیم اما باروک :
باروک احتمالا واژه ی پرتقالی باروکو به معنی مروارید یا قطعه جواهری با تراش غیرمعمول میاید .
این اصطلاح در آغاز در ارتباط با سبک بسیار آراسته و پر زینت و زیور معماری و هنر قرن هفدهم استفاده میشد .
بعدها موسیقی دانان این اصطلاح را در توصیف دوره ای از تاریخ موسیقی ، از پیدایش اپرا و اورتور تا درگذشت یوهان سباستین باخ
به کار بردند .
در خلال قرن هفدهم سیستم مدال سرانجام رو به زوال رفت .
آهنگسازان در این دوره به قدری بیز و بمل کردن نت ها در جای جای قطعه ها خو کرده بودند
که در نتیجه مد ها خصوصیات منحصر به فرد خودرا از دست می دادند و کار به جایی می رسید که تمامشان مانند
فقط دو مد صدا میدادند :
آیونین و آئولین
از این دو مد بود که سیستم ماژور و مینور رشد کرد و هارمونی ، برای دو قرن بعدی بر اساس آن قرار گرفت .
قرن هفدهم همچنین شاهد پیدایش چندین فرم و قالب موسیقیایی بود که از آن میان می توان به اپرا ، اورتوریو ، فوگ ، سویت
سونات و کنسرتو اشاره نمود .
خانواده ویولن جایگزین ویول ها شدند و ارکستر با یک بخش زهی قوی ، شروع به شکل گیری کرد ،
هر چند هنوز دیگر بخش های آن شکل نهایی و منظم به خود نگرفته بودند .
تمام این تجربه ها و دگرگونی ها زمینه را برای ظهور دو غول دوره آماده نمود : باخ و هندل
آهنگسازان دوره ی باروک :
مونته وردی
شوتز
لولی
پرسل
کرجی
الکساندرو اسکارلاتی
ویوالدی
دومینو اسکارلاتی
هندل
کوپرن
رامو
فروم های موسیقی باروک :
رسیتاتیو و آریا
اورتور ایتالیایی
آریای داکاپو
اورتور فرانسوی
رسیتاتیو
منودی
اورتوریو
پاسیون کرال
فوگ
سویت
کانتات
سونات
کرال پرلود
کنسرتو گروسو
کنسرتو سولو
منبع : تاریخچه موسیقی غرب اثر روی بنت .
دوستان علاقمند می توانند دیگر دوره های موسیقی غرب را همراه با توضیحات فرم ها در همین سایت جستجو کرده و بخوانند .
دیدگاهی ثبت نشده است