لید آلمانی
لیدآلمانی
دوره ی رمانتیک زمان شکوفایی آثار آوازی به ویژه لید آلمانی برای آواز تنها و پیانو (جمع این واژه لیدر – آوازها است) بود.
دو نوع لید اصلی وجود دارند: در نوع اول که استروفیک” نامیده می شود
موسیقی واحدی با همه ی بندهای شعر تکرار می شود
و در نوع دوم که آلمانی ها آن را دورک کومپو نیرت – تمام تصنيف شده – می نامند
موسیقی متفاوتی برای هر بند از شعر در تمام طول آواز ساخته میشود.
بالطبع در یک آواز «تمام تصنيف شده» آهنگساز به گونه ای وفادارانه تر می تواند بخش آواز را با تغییر
حال و هوای شعر و اتفاقات دراماتیک آن هماهنگ کند و نیز برخی جزئیات را در بخش پیانو منعکس نماید.
موضوع مهم در اکثر ليدها این است که نقش بخش همراهی کننده ی پیانو
بسیار بیش از تنها یک پشتوانه برای آواز است و آواز و پیانو دررابطه ای برابر در کنار هم قرار می گیرند.
نخستین آهنگساز بزرگ لید دورهی رمانتیک، شوبرت بود
که در ایام ع ی خویش بیش از ششصد آواز تصنیف کرد که به همه نوع احساس و حال و هوای من می پردازند.
از میان مشهور ترین این آوازها می توان به شاه دیو که اثری با کد دراماتیک قوی است و شوبرت آن را در هجده سالگی تصنیف نمود،
تقدیم به مریم قزل آلا، به سیلویاه و سرناد اشاره کرد. دیگر آهنگسازان مهم لید، شومان، برامہ بعدها هوگو ولف و ریشارد اشتراوس بودند.
گاه ممکن بود یک آهنگساز مجموعه ای از اشعار را که به ایده ای مشترک مربوط بودند
در کنار یکدیگر قرار دهد و احتمالا داستانی را به تصویر بکشد.
توالی آوازهای که به این نحو با یکدیگر مربوط اند «چرخه ی آوازی» نامیده می شود.
بهترین مثال های سفر زمستانی شوبرت و عشق و زندگی زن از شومان هستند.
منبع : تاریخچه موسیقی غرب اثر روی بنت
کپی بدون ذکر نام منبع اینترنتی ممنوع می باشد .
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .
دیدگاهی ثبت نشده است