روبرت شومان (Robert Schumann)
روبرت شومان ( ۱۸۵۶-۱۸۱۰ ) از جهات بسیاری بیانگر موسیقی رومانتیک است.
آثاراوقويا” مربوط به تاریخچه زندگی خودش و معمولا” مرتبط با عناوین ، متون یا برنامه های مشروح خود اوست .
اوتغزل عاشقانه وذاتی خود را درفرم پیانو و آواز نشان داد.
او هم چنین به عنوان یک نویسنده و منتقد برجسته ، بعضی از آهنگسازان زمان خود را کشف و مشهور ساخت .
شومان در تزویکو [ شهری در جنوب لایپزیک – آلمان بدنیا آمد ، پدرش کتابفروش بود.
او عشق به ادبیات را از پدرش کسب کرد. شومان در جوانی شعر می سرود ؛
قطعات کوتاهی تصنیف می کرد و پیانو را خیلی خوب می نواخت .
برای خوشایند مادرش در دانشگاه لایپزیک حقوق خواند ؛
اما او به ندرت در کلاس درس حاضر می شد و در عوض وقتش را صرف ادبیات و موسیقی می کرد.
شومان علاقمند بود در پایان ۲۰ سالگی صرفا” یک پیانیست توانا بشود اما در آن حدود سن انگشتان دست راستش دچار مشکلی جدی شد.
برای معالجه از یک وسیله کوچک مکانیکی که برای کشش انگشتان و قدرت بخشیدن به آنهاطراحی شده بود استفاده کرد.
اما نه این وسیله ونه معالجات پزشکی گوناگون این وضعیت را بهبود بخشید.
یک انگشت او به طور دائم خم بود و براميد او به اینکه یک نوازنده توانا بشود خط بطلان کشیده شد او به مادرش نوشت،
نگران انگشت من مباش، بدون آن هم می توانم آهنگ بسازم .
” درواقع در ۲۰ سالگی و آثار شاعرانه پیانویی زیادی تصنیف کرد که حتی امروز بخش اساسی گنجی پیانیست هاست .
هرچند درزمان شومان بسیاری آهنگهای او را کاملا غیرمرسوم و بسیار خصوصی می دانستند.
شومان اعتراف کرد که کارهایش یک بیوگرافی از زندگی شخصی خود اوست :
” من از هرآنچه در جهان می گذرد متأثر می شوم – سیاست ،
ادبیات ، مردم – به سلیقه خودم درباره اش فکر وسپس سعی میکنم احساساتم را به صورت موسیقی بیان کنم .
شومان در ۲۰ سالگی نیز مجله جدید موسیقی را که مجله ای بادو چاپ درهفته بود
برای ارتقاء اصالت موسیقی کشف و ویراستاری کرد ؛ وباموسیقی تجاری مبتذلی که بازار را پر کرده بود جنگید.
او برای مبارزه علیه ” ابتذال موسیقایی ه و دوستداران موسیقی عوام پسند
دست به ابتکار زد وجمعیت معنوی وتخیلی داویدس بوند لرء را تشکیل داد.
اغلب مقاله هایش را به نام های مستعار “فلورستن ” یا ” يوسيبيوس ”
نام دوشخصیت تخیلی که نمایانگر شخصیت درونی و بیرونی خود او بودند.امضاء میکرد.
مجله جدید ( نیوژورنال ) كم كم متنفذ شد
و حاوی بررسی آثار با ارزش آهنگسازان رادیکال و جوان مثل شوپن و برليوز بود.
زمانی که شومان به تحصیل درس پیانو مشغول بود بادختر و شاگرد ممتاز استادش کلاراویک آشنا شد.
در زمان آشنایی او ۱۸ ساله وكلارای اعجوبه ۹ ساله بود که به تازگی پیانیست مشهوری شده بود .
آن دوزمانی که کلارا ۱۲ ساله بود باهم نامزد شدند. این موضوع خلاف میل پدرکلارا بود.
او می خواست دخترش دارای آینده ای درخشان در موسیقی بشود و نمی خواست با ازدواج با موسیقیدان سطح پائین دچار رکود شود.
چون کلارا به سن قانونی نرسید زوج جوان می بایست در مقابل قانون با ویک پدرکلارا برای کسب اجازه ”
بجنگند . این دو بعد از ازدواج اتفاقا” موفق بودند و فرزندبدنیا آوردند.
کلارا که خود آهنگساز بود مفستر ایدال آثار پیانویی همسرش بود و بسیاری از آنها را به جامعه معرفی کرد.
شومان برای آهنگسازی ناتوان بود. در هنرستان موسیقی لایپزیک که بتازگی تأسیس شده بود تدریس میکرد،
اما فقط برای مدتی کوتاه . او به عنوان مدیر موسیقی شهرداری در دوسلدورف به علت ناتوانی اش در کنترل ارکستر وگر ناموفق بود.
طی سالهای بعد سلامت جسمی و روحی اومتواليا” بدترشد ودرسال ۱۸۵۴ با پرتاب خود از پلی به رودخانه راین اقدام به خودکشی کرد.
شومان بنا بدرخواست خود به آسایشگاه روانی منتقل شد ، دوسال بعد درهمان جا چشم از جهان فروبست .
کپی بدون ذکر نام و لینک سایت موسیقی ماهور ممنوع می باشد .
شما می توانید هر نتی که نیاز دارید (اپرا،سمفونی،ملودی و …) در هر سبکی (عربی،جز،کلاسیک و …) از بانک نت موسیقی ماهور دانلود کنید .
همچنین شما می توانید از مقالات آموزشی نوازندگی رایگان ما همراه با پشتیبانی اینترنتی استفاده کنید .
دیدگاهی ثبت نشده است