ارتباط موسیقی و نورپردازی (بخش دوم)


ارتباط نور و موسیقی یك مسئله ی پیچیده است كه ما سعی كرده ایم با این سری مقالات این مسئله تخصصی را كمی شرح دهیم

منابع این مطلب در پایان نوشته آمده است .

شما می توانید قسمت اول این مطلب را در اینجا بخوانید .

 

 

ضربان های ریتمیک شامل موسیقی موزون نمایشنامه نویس است.

در نمایشنامه این موسیقی عبارت است از انواع حال و هوا و انواع سرعت آهنگین یا نواخت های نمایشنامه. همه ی نمایشنامه ها این دو را دارا هستند و تماشاگران از این ضربان های ریتمیک هیجان زده می شوند. این دو از خصوصیت کنش نمایشی در هر واحد و رهبری یک تمرین نور مثل رهبری یک ارکستر است. هر چراغ آلت جداگانه ای است که تأثیر خودش را در کار گروهی دارد.

کارگردان در حقیقت مثل یک رهبر ارکستر است. او انواع و اقسام سازها را هماهنگ

می کند. ارتباط و فاصله های آن ها را می شناسد و از آنها بهترین و مناسب ترین بهره برداری را می کند .

 

ارتباط نور و موسیقی

ارتباط نور و موسیقی

همچنین از کنار هم گذاری این کنش ها ناشی می شوند. بنابراین ضربان های ریتمیک لحن عاطفی – خصوصیت شاعرانه و بخشی و از رمز و راز خویش را به نمایشنامه می بخشند.

کارگردانی فرآیند کشف این ضربان های ریتمیک است. ارتباط نزدیکی بین رنگ و نور و موسیقی وجود دارد که شاید دانستن آن خالی از لطف نباشد: قرمز: دارای خصلت نیکی و بدی با هم است. موسیقی رنگ قرمز ترومپت است. این ساز جنبش و هیجان و حرکت دارد و برونگراست.

 

ارتباط بین نورپردازی و موسیقی

ارتباط بین نورپردازی و موسیقی

 

آبی:

در موسیقی با گام مینور ( پایین) به نمایش در می آید. موسیقی نور و رنگ آبی نی و فلوت است. این موسیقی درونگراست.

زرد: موسیقی رنگ زرد نیز ترومپت است. سبز: نور دومینانت است. سفره ی وسیعی است به گستردگی طبیعت که تمام رنگ ها روی آن قرار می گیرد. موسیقی سبز ویلن است که مادر همه ی سازهاست و مادر زایش و رویش دارد. بر این اساس ساز دومینانت یعنی با نفوذ – غلبه و برجسته. ويلن در دو گام ماژور و مینور می تواند بنوازد، یعنی برای مثال هم در دستگاه ماهور و هم در دستگاه همایون.

بنفش:

موسیقی نور و رنگ بنفش که ترکیبی مساوی از آبی و قرمز است پیانوست و براساس درصد ترکیبات آبی و قرمز هرچه به آبی نزدیک تر باشد، پیانو در مینور می نوازد و هرچه به قرمز نزدیک تر باشد پیانویی است که در گام ماژور می نوازد. سفید: به معنای صلح است. صلحی بدون قید و شرط. صدای سفید طبل با صدای بلند است یا تنبک. ناگفته نماند اگر در تئاتر نور سفید غالب باشد به معنای صلح یا خالی بودن از هر عقیده

نیست.

سیاه:

موسیقی آن صدای طبل و تنبک با صدای کوتاه تر نسبت به سفید است.

سیاه فاقد معنای خاصی است و ابهام آور و پر رمز و راز و گاه نشانه مرگ است. اگر صدای طبل و تنبک متوسط باشد خاکستری است. موسیقی نیز همانند تئاتر و دیگر حوزه های هنر حامل اندیشه و احساسی برای مخاطب است، اما بیشترین فضای عاطفی و احساسی را برای شنونده اش خلق می کند.

بی تردید درجات انتقال این تفکر و اندیشه و احساس در انواع موسیقی متفاوت است. نورپردازی و طراحی نور برای موسیقی تابع نوع موسیقی – فضای احساس خلق شده است و طراحی صحنه و دکور برنامه آن و موسیقی است. *دانشجوی کارگردانی تئاتر. منبع: کتاب نور در تئاتر از عبدالخالق مصدق.

مقالات مرتبط

0 دیدگاه

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.