راهكار های رفع استرس در اجرا
بررسی راهكارهای عملی (خودتلقینی و …)
رفع استرس در اجرا : پس از شناخت علمی هورمونهای استرس و دانستن این مسئله كه استرس یك عامل كاملا درونیست ، برای درك بهتر دانسته ها باید تمرین هایی انجام دهیم .
مهمترین و موثرترین راه عملی برای كنترل استرس بر اساس تجربه های نوازندگان ، خود تلقینی است .
همانطور كه استرس یك عامل درونیست
تلقین نیز یك عامل درونیست
برای مقابله با یك پدیده ذهنی ، تنها راه استفاده از یك پدیده ذهنیست
در واقع كاربردی ترین راه …
دیگر مطالب مربوط كه در كتاب تمرین تا اجرای زنده اثر سبحان حیدری منتشر شده اند :
مشاوره تغذیه ، برای اجرا (بخش دوم)
راه های به تسلط رسیدن بر اجرای قطعه
مشاوره تغذیه ، برای اجرا (بخش اول)
مشاوره تغذیه ، برای اجرا (بخش دوم)
بررسی اتفاقات ممكن در اجرای زنده
متاسفانه دیده شده است بعضی از هنرجو ها در زمان اندك قبل از اجرا از قرص (پرپرانول) كه پایین آورند ضربان قلب است استفاده می كنند . فرض بگیریم این قرص بتواند ضربان قلب ما را آرام كند ، بقیه مواردی كه استرس در ذهن و بدن ما بروز می دهد چگونه برطرف شوند ؟
بسیاری از مواردی كه استرس در بدن ما بروز می دهد ذهنی هستند
یعنی تنها بخشی از این موارد بروز دهنده بدنی هستند مثل :
عرق كردن دست ، لرزش دست ، خطا در دید ، ضربان قلب بالا ، مشكل در ریتم تنفس طبیعی باید اقرار كرد ، مواردی كه استرس در ذهن ما بروز می دهد بسیار قوی تر است .
شاید برای شما پیش آمده باشد كه هنگام اجرای یك قطعه شخصی كه در ردیف صندلی های اول نشسته با حركت پایش نظر شما را جلب می كند ، اینجاست كه باعث می شود استرس در ذهن ما خودنمایی كند و سعی بر پرت كردن حواس ما داشته باشد
یكباره سوال های به ذهن ما حمله ور می شوند :
آیا اگر من ریتم را اشتباه بزنم آن شخص متوجه می شود ؟
اگر اشتباه بنوازم ، استادم چه چیزی به من خواهد گفت ؟
پسرعموی من كه در سالن است درباره نوازندگی من و اینهمه مدت كه كلاس رفته ام چه فكری می كند ؟
و هزاران اگر دیگر …
بیشتر از اینكه عرق كردن دست (نتیجه استرس بر روی بدن) بر روی اجرای ما تاثییر منفی داشته باشد یا باعث اشتباه نواختن ما بشود ، همین عوامل ذهنی باعث اشتباه نواختن ما می شوند .
ما باید با تلقین قوی یك سپر دفاعی در مقابل تمام سوال های بیجا و تمام پیام های منفی كه به مغز ارسال می شود درست كنیم .
راهكار های رفع استرس در اجرا
اولین ویژگی تلقین ، باور داشتن به پیام هاییست كه به ضمیرناخداگاه مغز
می فرستیم ، ما باید با تمام وجود باور داشته باشیم كه افرادی كه در سالن حاضر هستند هیچ تاثیری بر اجرای ما نخواهند داشت
هر شخص می تواند ذكر های متفاوتی را با خودش مرور كند اما نتیجه و هدف یكیست ، اینكه اجرایی كه ما در خانه انجام می دهیم باید به همان كیفیت در سالن اجرا كنیم .
همیشه به خود تلقین كنید كه افرادی كه در سالن نسشته اند چیزی در مورد موسیقی نمی دانند ، آنها را عامیان محض فرض كنید ، همانطور كه برای دوست خود كه تخصصی در موسیقی ندارد به راحتی اجرا می كنید .
همیشه به این باور داشته باشید كه شما باید افراد در سالن را به وجد بیاورید نه اینكه آنها شما را بترساند .
این یك اصل است …
با خود مرور كنید :
وقتی شما در میان صحنه هستید و قرار است اجرا كنید ، از همه شجاع تر بوده اید ، كه اینجا ایستاده اید .
باید این باور را پیدا كنید : همه فرصت اجرای زنده را پیدا نمی كنند ، پس قبل از هر چیز باید به خود افتخار كنید و از اجرای خود لذت ببرید .
این را همواره در ذهن خود مرور كنید كه شما باید به قدری مسلط باشید كه حاضرین در سالن از اجرای شما به وجد بیایند …
البته كه این واقعیت است ؛ اما برای پذیرش این واقعیت نیاز دارید بصورت متوالی به این امر فكر كنید
و این جمله ها را در ذهن خود مرور كنید .
برای اینكه بهتر درك كنید كه استرس اجرا و سوالاتی كه به ذهن شما حمله می كنند كاملا كاذب هستند این خاطره را بخوانید :
نقل است از یكی از نوارندگان كه روزی روی صحنه در حال اجرا بودم كه دیدم شخصی با لباس قرمز رنگ و خمیده وارد سالن شده
این مشخصات كاملا مشخصات استاد قدیمی من بود و من دیدم كه در انتهای سالن نشست ، تمام وجودم را استرس گرفته بود و تغییر در نوازندگی خودم را احساس كردم . بعد از اینكه با كلی استرس اجرایم را تمام كردم ، سریع به سمتی كه استادم نشسته بود رفتم كه از حضورش تشكر كنم. وقتی رسیدم نزدیك ، متوجه شدم اصلا استادم نبوده و من فقط از روی رنگ لباس و حالت بدنی او را اشتباه گرفتم .
و از آن پس فهیدم كه اصلا نباید به حاضرین در سالن توجه كرد .
راهكار های رفع استرس در اجرا
از كتاب تمرین تا اجرای زنده نوشته سبحان حیدری
این كتاب را از فروشگاه ما می توانید دانلود كنید .
دیدگاهی ثبت نشده است